:: دوره 21، شماره 4 - ( 9-1391 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 100-94 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر افزایش مهارت معناشناسی بر مهارت درک واژه‌های نوشتاری در یک کودک 4 سالۀ هایپرلکسیای اوتیستیک
آتوسا ربیعی* 1، زهرا شهریور1
1- بخش گفتاردرمانی بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
چکیده:   (10482 مشاهده)
زمینه: هایپرلکسیا یک توانایی ویژه است که در گروهی از افراد مبتلا به اختلالات رشدی دیده می‏شود. این اصطلاح در مورد کودکانی به‏کار می‏رود که علی‎رغم مشکلات زبانی، شناختی و اجتماعی در تشخیص واژه‎ها مهارت بالایی دارند اما از نظر مهارت درک مطلب در سطح پایینی عمل می‏کنند به‏کار می‏رود. در مورد علل آسیب درک مطلب در این کودکان فرضیه‏های مختلفی وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بهبود جنبۀ معناشناسی زبان یعنی افزایش خزانۀ واژگان درکی و بیانی، بر توانایی درک مطلب در یک کودک اوتیستیک با هایپرلکسیا است.
مورد: کودک مورد مطالعه در این پژوهش یک کودک هایپرلکسیای اوتیستیک بود که در زمان شروع 3 سال و 11 ماه داشت. وی قادر به خواندن بود ولی درکی از مطالب خوانده شده نداشت. در مدت 12 جلسۀ درمانی درک و بیان 160 واژه به کودک آموزش داده شد. در طی این مدت فرم نوشتاری واژه‏ها حذف شد . پس از طی جلسات درمانی این واژه ها مجدد ارزیابی شدند و کلماتی که کودک قادر به درک و بیان آنها بود مورد ارزیابی درک نوشتاری قرار گرفتند.
نتیجه‏گیری: بهبود جنبۀ معناشناسی زبان افزایش خزانۀ واژگان درکی و بیانی باعث افزایش درک نوشتاری کلمات شد.

واژه‌های کلیدی: اختلال اوتیستیک، خواندن، درک، معناشناسی
متن کامل [PDF 138 kb]   |   متن کامل (HTML)   (4131 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد |
دریافت: 1390/10/25 | پذیرش: 1391/5/9 | انتشار: 1392/7/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها