زمینه و هدف:مطالعات نشان داده است که رضایت دریافتکنندگان مراقبت، از شاخصهای مهم ارزیابی کیفیت خدمات است و یافتن جنبههایی از خدمات که موجب نارضایتی میشود و سعی در رفع آنها مؤثرترین راه افزایش کیفیت است. همچنین رضایت از کیفیت خدمات و رضایت از ویژگیهای محل دریافت مراقبتها، موجب افزایش استفاده از مراقبتها شده و در نهایت، سرانجامِ بارداری را بهبود میدهد. هدف از این مطالعه تعیین میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری در بین زنان حامله مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 است.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد 380 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به 8 مرکز بهداشتی- درمانی و 2 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 با توجه به آمار سه ماهه سوم به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سؤالاتی در خصوص مشخصات فردی، میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای عاطفی، اطلاعاتی، جسمانی و دسترسی به خدمات و خصوصیات محیط بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون 2 در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: در کل میزان دریافت مطلوب مراقبتها 4/53% و میزان رضایت از مراقبتها 7/54% بود. در مراکز بهداشتی میزان مطلوب مراقبتها و همچنین میزان رضایت از مراقبتها به ترتیب 1/56% و 5/57% و در بیمارستانها به ترتیب 46% و 47% بوده که تفاوت آماری معنادار بین مراکز بهداشتی و بیمارستانها مشاهده شد (به ترتیب 003/0=p و 005/0=p). این تفاوت مربوط به دریافت مراقبتهای عاطفی و جسمانی و رضایتمندی از مراقبتهای عاطفی و دسترسی به خدمات و خصوصیات فیزیکی محیط میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به این که میزان مطلوب دریافت مراقبت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری در کل کمتر از 60% و چیزی در حدود نیمی از افراد را شامل میشود و در زمینه دریافت مراقبتهای اطلاعاتی و میزان دسترسی به خدمات و رضایت از مراقبتهای اطلاعاتی و جسمانی هم در مراکز بهداشتی درمانی و هم بیمارستانها بیشترین مشکل وجود داشته است، پیشنهاد میشود که مسؤولین با جذاب کردن و مجهز کردن این محیطها به ویژه در بیمارستانها و تأمین تعداد مناسب کارکنان و برگزاری بازآموزی برای آنها در مراکز بهداشتی و استقرار فرد مراقبت ثابت (استاد، رزیدنت، مربی مامایی) در کلیه روزها در بیمارستانها و لذا مراجعه مادران به همان فرد قبلی در هر مراجعه برای برقراری ارتباط و حمایت عاطفی و جسمانی کافی، موجب استفاده بهتر و بیشتر از مراقبتهای دوران بارداری گردند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |