Gerayllo S, Morovati Sharif Abad M A, Charkazi A, Karimian Kakolaki Z, Sharifi E. THE ROLE OF SUBJECTIVE NORMS AND PERCEIVED BEHAVIORAL CONTROL ON SELF-CARE AMONG ELDERLY PATIENTS SUFFERING FROM KNEE OSTEOARTHRITIS IN YAZD CITY. ijdld 2017; 16 (5) :241-248
URL:
http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5395-fa.html
گرایلو سکینه، مروتی شریف آباد محمد علی، چرکزی عبدالرحمان، کریمیان کاکلکی زهره، شریفی انسیه. نقش فاکتورهای هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر خود مراقبتی سالمندان مبتلا به استئوآرتریت زانو در شهرستان یزد. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 1396; 16 (5) :241-248
URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5395-fa.html
1- دانشکدهی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
2- مرکز تحقیقات سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
3- مرکز تحقیقات بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گلستان
4- دانشکدهی بهداشت
5- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
چکیده: (7472 مشاهده)
مقدمه: استئوآرتریت از شایعترین بیماریهای سیستم اسکلتی در سنین میانسالی و سالمندی است. این مطالعه با هدف تعیین نقش هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر خود مراقبتی در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت شهرستان یزد انجام شد.
روشها: در یک مطالعهی توصیفی–تحلیلی در سال 1392 به روش مقطعی 87 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مراکز درمانی بهصورت تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامهی محقق ساختهی سه قسمتی که قسمت اول شامل متغیرهای دموگرافیک و قسمت دوم سؤالات هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده و قسمت سوم سؤالات رفتاری بود. پرسشنامهها به روش مصاحبه در طی مدت 2 ماه تکمیل شده و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS18 و آزمونهای آماری T-Test و ANOVA و ضریب همبستگی در سطح 05/0 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرهی هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و رفتارهای خود مراقبتی بهترتیب 40/11±/85/81 از 110 نمره، 19/6±19/90 از 120 نمره، 84/5±93/44 از سقف 60 نمره بود. نتایج نشان داد بین هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده و خودمراقبتی با متغیرهای دموگرافیک به جزء تحصیلات و کنترل رفتاری درک شده (001/0P=)، بین سابقهی ابتلا و خود مراقبتی (001/0P=) و کنترل رفتاری درک شده و وضعیت اقتصادی (002/0P=) ارتباط معناداری نبود و همچنین با آزمون پیرسون، همبستگی مستقیم و معنادری بین رفتار خود مراقبتی با کنترل رفتاری درک شده مشاهده گردید (297/0 r= ،008/0P=).
نتیجهگیری: باتوجه به همبستگی مثبت آماری کنترل رفتاری درک شده و خود مراقبتی، طراحی برنامهی آموزشی در این زمینه جهت عملکرد خودمراقبتی مورد نیاز است و توصیه میشود در برنامههای مداخلهای با توجه به نفوذ بالا و گستردهی رسانههای جمعی، به استفاده از این وسایل کمک آموزشی تأکید بیشتری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1394/5/21 | پذیرش: 1396/5/7 | انتشار: 1396/7/6