Rahnavard S, Elahi N, Rokhafroz D, Hagighi M H, Zakerkish M. COMPARISON OF THE EFFECT OF GROUP BASED AND MOBILE BASED EDUCATION ON SELF-CARE BEHAVIORS IN TYPE II DIABETIC PATIENTS. ijdld 2019; 18 (2) :55-63
URL:
http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5724-fa.html
راه نورد سمانه، الهی نسرین، رخ افروز داریوش، حقیقی زاده مجمد حسین، ذاکرکیش مهرنوش. تأثیر آموزش گروهی و آموزش مبتنی بر موبایل بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 1397; 18 (2) :55-63
URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-5724-fa.html
1- گروه پرستاری، دانشکدهی پرستاری – مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکدهی پرستاری – مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.مرکز تحقیقات مراقبت در بیماریهای مزمن، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، elahi-n@ajums.ac.ir
3- گروه پرستاری، دانشکدهی پرستاری – مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
4- گروه آمار، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
5- گروه غدد و دیابت، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (4079 مشاهده)
مقدمه: مهمترین عامل زمینه ساز مرگ و میر بیماران دیابتی عدم انجام خودمراقبتی است. روشهای آموزشی مختلفی جهت بهبود خودمراقبتی استفاده میشود. این مطالعه با هدف مقایسهی تأثیر آموزش گروهی و مبتنی بر موبایل بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی نوع دو انجام شد.
روشها: در کارآزمایی بالینی 90 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی انتخاب و با توجه به برخی ویژگیهای فردی به سه گره همگن آموزش گروهی، آموزش مبتنی بر موبایل و کنترل تقسیم شدند. درگروه آموزش گروهی هشت جلسه آموزش و در آموزش مبتنی بر موبایل نرمافزار آموزشی بر روی گوشی بیماران نصب گردید. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامهی نیازسنجی خودمراقبتی (اصغریان)، و پرسشنامهی دموگرافیک در بیماران دیابتی نوع دو بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 22 و آزمونهای آماری واریانس یک طرفه و تی زوجی در سطح معنیداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: آموزش گروهی و آموزش مبتنی بر موبایل نسبت به آموزش روتین اثربخشی معناداری داشت (001/0=P). آموزش خودمراقبتی به جز در حیطهی مراقبت از پا که تأثیر آموزش مبتنی بر موبایل بیشتر از آموزش گروهی بوده است، در سایر موارد اختلاف معنی داری نداشتند. در مقایسهی نمره خود مراقبتی در سه گروه اختلاف معنیدار آماری دیده شد.
نتیجهگیری: هرچند در یافتهها اثربخشی آموزش گروهی و مبتنی بر موبایل مشاهده شد. امّا استفاده از برنامههای آموزشی مبتنی بر موبایل بهدلیل دسترسی آسان، فقدان محدودیت زمانی و مکانی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/27 | پذیرش: 1397/9/28 | انتشار: 1397/11/26