Daryabeigi Zand A, Vaezi Heir A. Application of rapid impact assessment matrix and sustainability model in environmental impact assessment and operational optimization of solid waste transfer stations in Tehran. ijhe 2019; 12 (3) :501-514
URL:
http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6249-fa.html
دریابیگی زند علی، واعظی هیر آذر. بهکارگیری ماتریس ارزیابی اثرات سریع و مدل پایداری جهت ارزیابی اثرات محیط زیستی و بهینهسازی راهبری ایستگاههای انتقال پسماند شهر تهران. سلامت و محیط زیست. 1398; 12 (3) :501-514
URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6249-fa.html
1- گروه برنامه ریزی، مدیریت و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، adzand@ut.ac.ir
2- گروه طراحی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3298 مشاهده)
زمینه و هدف: ایستگاههای انتقال پسماند بهعنوان یک عنصر میانی در جمع آوری و حمل و انتقال پسماند به محل دفع نهایی فعالیت میکنند. ایستگاهها به موازات مزیتهایی همچون کاهش هزینههای حمل و نقل، اثرات مخرب زیست محیطی همچون آلودگی هوا، صدا و آب دارند. ارزیابی اثرات محیطی از راه حلهای مفید در کاهش اثرات محیطی ایستگاهها است. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات زیست محیطی گزینههای مختلف تعریف شده برای ایستگاههای انتقال پسماند تهران است.
روش بررسی: تحقیق به روش توصیفی–تحلیلی برای ارزیابی ایستگاههای انتقال پسماند شهر تهران با روش ماتریس ارزیابی اثرات سریع مبتنی بر بازدیدهای میدانی و جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف انجام گرفت و ضمن بررسی ادامه روش فعلی فعالیت ایستگاهها سه گزینه دیگر (انتقال در فضای باز و با پوشش فضای سبز و انتقال در فضای سرپوشیده و بدون فضای سبز و با احداث فضای سبز در محوطه ایستگاه) نیز بررسی شد. سپس با استفاده از مدل پایداری میزان پایداری گزینهها مورد سنجش قرار گرفت.
یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده گزینه چهارم (تخلیه و بارگیری پسماند در فضای سرپوشیده و همراه با احداث فضای سبز در ایستگاه انتقال پسماند) با کسب بیشترین امتیاز (0/079) به لحاظ پایداری و همچنین برخورداری از کمترین اثرات مخرب زیست محیطی بهعنوان اولویت اول برای احداث ایستگاههای انتقال است. این درحالی است که وضعیت زیست محیطی کنونی ایستگاههای انتقال پسماند شهر تهران (گزینه اول) با کسب کمترین امتیاز (0/213-) به لحاظ پایداری و دارای بیشترین اثرات مخرب زیست محیطی بهعنوان اولویت آخر برای احداث ایستگاههای انتقال است.
نتیجهگیری: استفاده توامان از ماتریس ارزیابی اثرات سریع و مدل پایداری میتواند یک روش نویدبخش و قابل اطمینان جهت ارزیابی و بهبود عملکرد ایستگاههای انتقال پسماند باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/18 | پذیرش: 1398/5/19 | انتشار: 1398/9/30