Shahmahdi N, Ghoreishi B, Aslani H, Ghaffarifar S, Shaker Khatibi M, Mosaferi M et al . Educational need assessment for empowering health and environmental specialists. ijhe 2022; 14 (4) :577-614
URL:
http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6562-fa.html
شاه مهدی نجمه، قریشی بهاره، اصلانی حسن، غفاری فر سعیده، شاکر خطیبی محمد، مسافری محمد و همکاران.. نیازسنجی دوره های آموزشی برای توانمندسازی متخصصین مرتبط با دانش سلامت و محیطزیست. سلامت و محیط زیست. 1400; 14 (4) :577-614
URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6562-fa.html
1- گروه مهندسی بهدشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، haslani@tbzmed.ac.ir
3- مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (1394 مشاهده)
زمینه و هدف: با شناسایی دقیق مسائل زیستمحیطی افراد میتوانند مهارتهایی را برای حل بهتر مشکلات محیطی بهدست آورند. به همین منظور مناسبترین روش، سنجش نیازهای آموزشی افراد است تا زمینه برای ارتقا دانش محیطی هموار شود. تحقیق حاضر با هدف نیازسنجی دورههای آموزشی برای توانمندسازی متخصصین انجام میشود تا با افزایش دانش آنها در مورد مسائل زیستمحیطی و آموزش به سایرین به توان گام مهمی در بهبود سلامت محیطزیست در جامعه برداشت.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی نیازسنجی با استفاده از تکنیک دلفی بود. در مرحله اول لیست سوالات طراحی شده در اختیار 150 نفر (اعضای هیات علمی، کارشناسان و دانشجویان) قرار گرفت تا نظرات خود را در حیطههای مطرح شده بیان نمایند. در مرحله دوم لیست سوالات تکمیلی با عنوان نیازهای عمومی برای اعضای هیات علمی، نیازهای تخصصی برای کارشناسان و نیازهای عمومی و تخصصی برای دانشجویان مجدد در اختیار افراد قرار گرفت و اهمیت موضوعات مطرح شده از دید آنها بررسی شد. در نهایت مهمترین موضوعات توسط متخصصین اولویتبندی گردید. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS-26 انجام شد.
یافتهها: تعداد کل نیازهای آموزشی که از مرحله اول دلفی استخراج شدند، 120 مورد بود که 31 مورد مربوط به نیازهای عمومی (حیطه تدریس و ارزشیابی 11 مورد، حیطه پژوهش 10 مورد و حیطه ارتباطات و توسعه فردی 10 مورد) و 89 مورد مربوط به نیازهای تخصصی (آلودگی هوا 27 مورد، مدیریت پسماند 23 مورد، تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب 17 مورد، تصفیه و آلودگیهای آب 10 مورد و آلودگی خاک و روشهای حذف آن 12 مورد) بود. در مراحل دوم و سوم درجه اهمیت این موارد توسط گروههای هدف با امتیازدهی تعیین گردید و در آخر پنج اولویت اول هر نیاز مشخص شد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه با توجه بررسی جامع سه گروه هدف و تعیین و اولویت بندی نیازها برای هر گروه علاوه بر افزایش میزان آگاهی زیستمحیطی و توانمندسازی متخصصین میتواند کارایی سیستم را افزایش دهد و گامی مهم برای برنامه ریزی آموزشی محیطزیست محسوب میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/5/20 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1400/12/25