دوره 17، شماره 1 - ( 3-1403 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 180-163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Garbollagh H, Mohammadi F. Investigating the role of green innovativeness on the formation of consumers' attitude towards environmentally friendly products. ijhe 2024; 17 (1) :163-180
URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6773-fa.html
باقری قره بلاغ هوشمند، محمدی فاطمه. بررسی نقش نوجویی سبز بر شکل گیری نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات سازگار با محیط زیست. سلامت و محیط زیست. 1403; 17 (1) :163-180

URL: http://ijhe.tums.ac.ir/article-1-6773-fa.html


1- گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، h.bagheri@urmia.ac.ir
2- گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (333 مشاهده)
زمینه و هدف: چالش جوامع سالم ­تر با توجه به محیط­ زیست و پذیرش دسته جمعی رفتارهای دوستدار محیط­ زیست آغاز می ­شود، زیرا انتخاب­ هایی که مصرف­ کنندگان با توجه به محیط­ زیست انجام می­ دهند بر سلامت و کیفیت زندگی نسل فعلی و آینده تأثیر می‌گذارد. از این­رو درک مفهوم، ویژگی ­ها و مشخصات جامع مصرف­ کنندگان سبز برای دانشگاهیان و بازاریابان ضروری است. در این راستا، هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف­ کنندگان نسبت به محصولات سازگار با محیط­ زیست با توجه به نقش تعدیلگری نوجویی سبز است.
روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر جمع‌آوری داده توصیفی، از لحاظ نوع پیمایشی و از نظر ماهیت کمّی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مصرف­ کنندگان محصولات سبز در شهر شاهین­ دژ تشکیل می‌دهند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 208 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری نرم­افزار LISREL و حداقل مربعات جزئی (-Pls3Smart) بهره گرفته شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که نگرش زیست ­محیطی (با ضریب معناداری 5/20)، توجه به سلامتی (ضریب معناداری 4/07) و دانش زیست­ محیطی (ضریب معناداری 3/30) بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به محصولات سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر نوجویی سبز به عنوان نقش متغیر تعدیلگری مهم این رابطه شناخته و تأیید شد.
نتیجه­ گیری: یافته‌های این مطالعه بینشی در مورد توسعه استراتژی‌های آموزشی مناسب برای گروه‌های مصرف‌کننده مختلف به منظور تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات سازگار با محیط­ زیست، با هدف ایجاد محیطی سالم‌تر برای نسل‌های فعلی و آینده، فراهم می‌کند.
متن کامل [PDF 1414 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/8 | پذیرش: 1403/2/17 | انتشار: 1403/3/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سلامت و محیط زیست می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb