Khosravi Shadmani F, Soori H, Karmi M, Zayeri F, Mehmandar M. Estimating of Population Attributable Fraction of Unauthorized Speeding and Overtaking on Rural Roads of Iran. irje 2013; 8 (4) :9-14
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-5026-fa.html
خسروی شادمانی فاطمه، سوری حمید، کرمی منوچهر، زایری فرید، مهماندار محمد رضا. برآورد سهم منتسب جمعیتی سرعت و سبقت غیرمجاز در محورهای برونشهری ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1391; 8 (4) :9-14
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5026-fa.html
1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، hsoori@yahoo.com
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
5- رئیس پلیس راه کشور
چکیده: (15700 مشاهده)
مقدمه و اهداف:در زنجیرۀ عوامل حادثهساز وسیلۀ نقلیه، محیط و انسان، عامل انسانی پیچیدهترین عنصر در علل سوانح ترافیکی بهشمار میرود. سرعت و سبقت غیرمجاز از مهمترین عوامل انسانی ایجاد کنندۀ سوانح ترافیکی محسوب میشوند. هدف این مطالعه برآورد سهم منتسب جمعیتی مرگ و مصدومیت این دو عاملِ خطر شایع سوانح ترافیکی، در محورهای برونشهری است.
روش کار: بهمنظور محاسبۀ خطر منتسب جمعیتی، شیوع عوامل خطر سرعت و سبقت غیر مجاز از اطلاعات ثبت شده در سیستم مکانیزۀ اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات راهنمایی و رانندگی کشور (فاوا)، بر اساس فرمهای کام 114، استفاده شد. اندازۀ اثر مربوط، یعنی نسبت شانس نیز، با استفاده از رگرسیون لجستیک استخراج گردید. اثر مشترک عوامل خطر یادشده نیز محاسبه و گزارش شد.
نتایج: درصد سهم منتسب جمعیتی سرعت غیرمجاز برای مرگهای رخ داده در صحنۀ تصادف 9/20 و برای مصدومیت 6/16 است. مقادیر متناظر برای سبقت غیرمجاز، بهترتیب 5/13 و 4/13 برآوردشد. در صورتیکه اثر مشترک هر دو عامل خطر را در نظر بگیریم، درصد سهم منتسب جمعیتی برای مرگ 6/31 و برای مصدومیت 8/27 خواهد بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه بیانگر اهمیت کنترل سرعت غیر مجاز و سبقت غیر مجاز است، از اینرو، پیشنهاد میشود که قوانین مربوط به کنترل و مدیریت سرعت، تشدید و با جدیت بیشتر، پیگیری گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/3/17 | پذیرش: 1391/7/1 | انتشار: 1392/5/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول