مقدمه و اهداف: در عصر حاضر به دلیل رشد روزافزون دانش و افزایش رقابت در آن، ارزیابی محصولات علمی با استفاده از روشهای علمسنجی، تبدیل به موضوعی بسیار مهم و ضروری شده است. علمسنجی به تعبیری ساده، دانش اندازهگیری علم است. شاخصهای علمسنجی سه دسته هستند: معیارهای بهرهوری که بهرهوری پژوهشگر یا گروه پژوهشی را اندازگیری میکند، معیارهای تأثیر که کیفیت (یا عملکرد) مجلات، پژوهشگران یا گروه پژوهشی را میسنجد و معیارهای ترکیبی که هدف این دسته از شاخصها خلاصه کردن هر دو معیار بهرهوری و تأثیر در یک عدد است. مطالعههای علمسنجی با ارزیابی اولویتها، چشماندازها و ظرفیتها، به سیاستگذاران و مدیران دانشگاهها و رؤسای مراکز پژوهشی در تخصیص بودجه، توازن بودجه با هزینه، انتصابات، ارتقای پژوهشگران و مؤسسات کمک نموده و منجر به شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف مجموعههای تحت پوشششان میشود. ضمن اینکه این دانش نوین میتواند کمک به ارزیابی و رتبهبندی اصولی دانشگاهها ومراکز پژوهشی نماید. از این رو این مقاله، مروری بر مفاهیم علمسنجی و کاربردهای آن دارد و به بررسی شاخصهای علمسنجی میپردازد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |