دوره 11، شماره 2 - ( دوره 11، شماره 2 1394 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadirzadeh M, Shojaei A, Khademi A, Khodadoost M, Kandi M, Alaeddini F et al . Status and Trend of Deaths Due to Traffic Accidents From 2001 to 2010 in Iran. irje 2015; 11 (2) :13-22
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5387-fa.html
قدیر زاده محمدرضا، شجاعی احمد، خادمی علی، خدادوست محمود، کندی مریم، علاء الدینی فرشید و همکاران.. وضع و روند تغییرات مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی ایران در دهه‌ی 80 خورشیدی. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1394; 11 (2) :13-22

URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5387-fa.html


1- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور
2- دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشو
4- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور ، saadi149@yahoo.com
چکیده:   (9849 مشاهده)

مقدمه و اهداف: در ایران تصادف‌های رانندگی سالانه باعث وارد شدن خسارت‌های مالی و جانی بسیاری می‌شود. خسارت‌های فوتی مهم‌ترین بخش ناشی از تصادف‌ها است، که سنگین‌ترین هزینه‌ها را به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی به دنبال دارد. در این مطالعه وضع مرگ‌ومیر دهه‌ی هشتاد خورشیدی به زبان آمار بیان شده است.

روش کار: مطالعه‌ی حاضر یک بررسی 10 ساله روی داده‌های کشوری و استانی سال‌های  89-1380 است. این داده‌ها توسط گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور جمع‌آوری شده است. داده‌های جمعیتی مورد نیاز نیز از اطلاعات مرکز آمار ایران به دست آمده است. آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 15 و Microsoft Office Excel  نسخه 2007 انجام شد.

نتایج: در دهه 80 سالیانه به طور متوسط، 6/34 نفر به ازای هر صد هزار نفر از جمعیت کشور در حوادث رانندگی کشته شده‌اند و بیش از 80 درصد قربانیان مرد بودند. بالاترین تعداد و میزان کشته و مصدوم در سال 1384 و کم‌ترین در سال 1380 رخ داده است. تعداد کشته‌ها در اثر سوانح رانندگی در این مدت روند کاهشی داشته، اما تعداد مصدومان افزایش یافته است. بیش‌ترین میزان کشته‌ها به استان‌های سمنان، قزوین و کرمان و کم‌ترین به استان‌های تهران، اردبیل و آذربایجان‌غربی  تعلق داشته است.

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد با این‌که طی 4 سال اخیر بازه مورد بررسی میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی کاهش یافته است، اما هم‌چنان وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در ایران به علت هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از این تلفات بحرانی است.

واژه‌های کلیدی: حوادث رانندگی، مرگ‌ومیر، ایران
متن کامل [PDF 389 kb]   (8633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/9/1 | پذیرش: 1394/9/1 | انتشار: 1394/9/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله اپیدمیولوژی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb