Motlagh M, Torkastani F, Ashrafian Amiri H, Rabiee S, Radpooyan L, Nasrollahpour Shirvani S et al . Factors Affecting Maternal Satisfaction from the Services of the First Level of Network System in Iran. irje 2018; 13 (4) :273-282
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-5904-fa.html
مطلق محمد اسماعیل، ترکستانی فرحناز، اشرفیان امیری حسن، ربیعی سید مظفر، رادپویان لاله، نصرالله پور شیروانی سید داود و همکاران.. عوامل مؤثر بر رضایتمندی مادران از خدمات واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران در سال 1394: مطالعه مقطعی. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1396; 13 (4) :273-282
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5904-fa.html
1- استاد، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- دانشیار، گروه زنان و زایمان، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- متخصص داخلی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
4- دانشیار، گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
5- کارشناس ارشد مامایی، دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
6- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، d.nasrollahpour@mubabol.ac.ir
7- دانشجوی دکتری علوم تغذیه، گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (5826 مشاهده)
مقدمه و اهداف: رضایتمندی گیرندگان خدمات سلامت به عنوان یکی از شاخصهای سنجش کیفیت و تعیین میزان اثربخشی خدمات همواره مورد توجه سیاستگذاران و مجریان قرار دارد. این مطالعه به منظور تعیین رضایتمندی مادران از خدمات واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران و عوامل وابسته به آن انجام گرفت.
روشکار: این مطالعه مقطعی بر اساس میزان بروز مرگ مادر در 6 استان ایران در سال 1394 انجام گرفت. در هر استان 24 مرکز بهداشتی دولتی به طور طبقهای و تصادفی انتخاب شدند. در هر مرکز منتخب 20-15 مادری که حداقل با یک بار مراقبت دورهی بارداری زیر پوشش بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، به طور همزمان از پرونده بهداشتی و مصاحبه با مادران جمعآوری و در نرمافزار SPSS نسخه 18 تحلیل شد.
یافتهها: از بین 2722 مادر شرکتکننده در مطالعه، 2187 نفر (3/80 درصد) از شرایط، تسهیلات و ارایهدهنده خدمات راضی و 535 نفر (7/19 درصد) ناراضی بودند. بالاترین سطح رضایتمندی مادران در خصوص چگونگی برخورد، کامل بودن خدمات، آموزشهای کارکنان بهداشتی، کافی بودن مکملهای دارویی و پایینترین سطح رضایتمندی در خصوص میزان آموزش پزشک و فاصله بین منزل تا واحد بهداشتی بود. بین 16 متغیر دموگرافیک و رضایتمندی مادران ارتباط آماری معنیداری مشاهده شد (05/0>P).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که حدود یک پنجم مادران از واحدهای سطح اول نظام شبکه ایران ناراضی و عوامل زیادی در رضایتمندی آنها تأثیرگذار بود. پیشنهاد میشود نسبت به افزایش رضایتمندی برنامههای مداخلهای طراحی اقدام و اجرا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/1/29 | پذیرش: 1397/1/29 | انتشار: 1397/1/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول