Shiri P, Soori H, Razzaghi A. Estimation of Annual Population Attributable Fraction of the Most Important Human Risk Factors for Road Traffic Injuries (RTIs) on Highways and Streets of the Great Tehran. irje 2018; 14 (3) :216-224
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-6123-fa.html
شیری پریوش، سوری حمید، رزاقی علیرضا. برآورد یکساله سهم منتسب جمعیتی مهمترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراهها و خیابانهای تهران بزرگ. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1397; 14 (3) :216-224
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-6123-fa.html
1- دانشجوی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، hsoori@yahoo.com
3- دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (4759 مشاهده)
مقدمه و اهداف: خطای انسانی از مهمترین علتهای مرتبط با مرگ و مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی است که سهم کمی آن کمتر مطالعه شده است. هدف این مطالعه محاسبه یکساله سهم منتسب جمعیتی (Population Attributable Fraction) این سببها در تهران بزرگ است.
روش کار: در این مطالعه از اطلاعات ثبتشده 124518 نفر در فرم کام 114 مرکز اطلاعات و ارتباطات راهنمایی و رانندگی کشور (فاوا)، در سال 1393 استفاده شده است. برای برآورد اندازهی اثر تخلفات رانندگان دچار سانحه در خیابان و بزرگراه از نسبت بروز خطر تعدیلیافته (Adjusted relative risk) توسط مدل رگرسیون استفاده شد. برآورد سهم منتسب جمعیتی و اندازه اثر بر اساس نسبت بروز خطر (RR) و با استفاده از روش برازی یا فرمول میتینن سهم منتسب جمعیت محاسبه شد.
یافتهها: سهم منتسب جمعیتی حرکت با دندهعقب در خیابانها 98/1درصد و عدم رعایت فاصله طولی 93/1درصد بود. این رفتارها به ترتیب 22 و 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش میدهد. در بزرگراهها بیشترین سهم منتسب جمعیتی، به حرکت با دندهعقب 96/1 درصد، تغییر مسیر ناگهانی 90/1 درصد و تجاوز از سرعت مقرر 87/1 درصد مربوط بود. تجاوز از سرعت مقرر 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش میدهد.
نتیجهگیری: نظارت بر تخلفات رانندگان و کنترل دقیق آنها در خیابانها میتواند تا 10 درصد از تصادفات جرحی پیشگیری نماید. همچنین در بزرگراهها، بهکارگیری راهکارهایی برای ممانعت از تخلفات رانندگی موردبررسی در این مطالعه، میتوان تا حدود 15 درصد از تصادفات منجر جرح را پیشگیری نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1397/10/16 | پذیرش: 1397/10/16 | انتشار: 1397/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول