Nasiri N, Sharifi H, Rezaeian M, Sanji Rafsanjani M, Sharifi A, Vazirinejad R. Determining Factors Affecting Deaths Caused by Traffic Accidents in the South of Kerman Province. irje 2019; 15 (1) :20-28
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-6278-fa.html
نصیری ناصر، شریفی حمید، رضاییان محسن، سنجی رفسنجانی مجتبی، شریفی علی، وزیری نژاد رضا. تعیین عوامل مؤثر بر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی جادهای در جنوب استان کرمان: مطالعه کوهورت تاریخی. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1398; 15 (1) :20-28
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-6278-fa.html
1- مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت اچآیوی و بیماریهای آمیزشی، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- ستادیار، گروه طب اورژانس، بیمارستان علی ابن ابیطالب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
5- دانشیار، چشم پزشکی، گروه چشم پزشکی، دانشکده پزشکی افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
6- استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، rvazirinejad@yahoo.co.uk
چکیده: (3752 مشاهده)
مقدمه و اهداف: شناخت عوامل مؤثر بر بقای مصدومان حوادث جادهای نقش مهمی در پیشگیری از مرگ این مصدومان دارد. هدف این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر مرگ مصدومان بود.
روش کار: پس از بررسی فرمهای مأموریت اورژانس پیشبیمارستانی و پرونده بیمارستانی مصدومان اطلاعات دموگرافیک، محل وقوع حادثه، وضعیت مصدوم، نوع وسیله نقلیه، انواع تروما، زمانهای انجام مأموریت و علائم حیاتی جمعآوری شدند. متغیر وابسته فاصله زمانی بین وقوع تصادف تا مرگ یا ترخیص از بیمارستان بود. یافتهها با نسبت مخاطره، خروجی رگرسیون کاکس گزارش، که نشان میدهد نسبت به گروه مرجع، سایر گروهها در هر لحظهای از زمان چقدر مرگ را تجربه میکنند.
یافتهها: از 8920 نفر مصدوم مورد بررسی، مرگ در 143 نفر (فاصله اطمینان 95 درصد: 019/0-014/0) اتفاق افتاده بود. سن بالای 65 سال (نسبت مخاطره: 6/7، فاصله اطمینان ۹۵ درصد: 4/18-14/3)، تصادف در راههای اصلی (نسبت مخاطره: 44/1، فاصله اطمینان ۹۵ درصد: 5/3-6/0)، مصدومان با لولهگذاری داخل تراشه (نسبت مخاطره: 4/26، فاصله اطمینان ۹۵ درصد: 6/227-05/3)، فشار خون سیستولیک بالای 100 (نسبت مخاطره: 22/0، فاصله اطمینان 95 درصد 4/0-12/0)، فشارخون دیاستولیک بالای 70 میلیمتر جیوه (نسبت مخاطره: 53/0، فاصله اطمینان 95 درصد 2/1-24/0) و ضربان قلب بالای 100 ضربه در دقیقه در صحنه حادثه (نسبت مخاطره: 0/3، فاصله اطمینان 95 درصد 1/5-7/1) با خطر مرگ ارتباط داشتند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد مصدوم شدن به دنبال تصادف در راه اصلی خطر مرگ بیشتری دارد. در ارایه خدمات پیشبیمارستانی توجه به سن، وضع فشار خون، نبض، وضعیت مصدوم و نوع تروما میتواند بر بقای افراد تأثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1398/5/14 | پذیرش: 1398/5/14 | انتشار: 1398/5/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول