Soori H, Yousefinezhadi T. Comparison and Analysis of Road Traffic Injuries in Iran and the Eastern Mediterranean Region: Findings from the Global Status Report on Road Safety–2018. irje 2020; 16 (3) :192-201
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-6657-fa.html
سوری حمید، یوسفی نژادی ترانه. مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی: یافتههای گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه در سال 2018. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1399; 16 (3) :192-201
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-6657-fa.html
1- استاد، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1783 مشاهده)
مقدمه و اهداف: منطقه مدیترانه شرقی در رتبه سوم بیشترین مرگ ناشی از سوانح ترافیکی قرار دارد. این مطالعه به بررسی اپیدمیولوژی سوانح جادهای و برخی عوامل اصلی کنترل آن در ایران و مقایسه آنها با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی میپردازد.
روش کار: این پژوهش با بهرهگیری از دادههای ثانویه به مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی پرداخته است. منبع اصلی گردآوری دادههای این مطالعه، آخرین دادههای منتشرشده گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه بود. دادههای مربوط به 175 کشور جهان و 19 کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی در این پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند. برای ارایه راهکارهای سیاستی در کشور، مطالعهای مروری طراحی و انجام شد.
یافتهها: مرگومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی در منطقه به تفکیک کاربران راه شامل 39 درصد در وسایل نقلیه چهارچرخ، 34 درصد عابران پیاده، 15 درصد وسایل نقلیه دو سهچرخ، 2 درصد در دوچرخهسواران و 10 درصد در سایر کاربران راه بوده است. مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی کاربران وسایل نقلیه چهارچرخ و عابران پیاده در منطقه مدیترانه شرقی بالاتر از متوسط جهانی بود. همچنین مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی کاربران وسایل نقلیه چهارچرخ و وسایل نقلیه دو یا سهچرخ در ایران از میانگین منطقه بالاتر بود.
نتیجهگیری: اگرچه ایران و کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی برخی اقدامات پیشگیرانه مهمی را که توسط سازمان جهانی بهداشت توصیهشده است؛ اجرا میکنند، اما همچنان تلاشهای فراوانی برای اجرای مؤثر قوانین ایمنی جادهای موردنیاز است. تمرکز جدی بر نیازهای عابران، دوچرخهسواران و موتورسیکلتها که حدود 50 درصد از تلفات سوانح ترافیکی را تشکیل میدهند، ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10