Jaafari Z, Abdolahinia Z, Ghasemi H, Esmaeilpour A, Mahmoodzadeh S, Bahaodini A, et al . Barriers and Facilitators of People's Referral to Health Centers in Kerman City: A Qualitative Study. irje 2021; 17 (2) :194-203
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-6997-fa.html
جعفری زهرا، عبدالهی نیا زهرا، قاسمی هاجر، اسماعیل پور علی، محمود زاده سعیده، بهاء الدینی علی، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. موانع و عوامل تسهیلکننده مراجعه مردم به مراکز و پایگاههای خدمات جامع سلامت در شهر کرمان: یک مطالعه کیفی. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1400; 17 (2) :194-203
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-6997-fa.html
1- کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
2- استادیار آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- دکترای حرفهای پزشکی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
4- استادیار اپیدمیولوژی، گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
5- استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
6- دانشیار چشمپزشکی، گروه چشمپزشکی، بیمارستان شفا، دانشکده پزشکی افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
7- ستادیار سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
8- ستاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مراقبت اچآیوی و عفونتهای آمیزشی، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، hsharifi@kmu.ac.ir
چکیده: (1764 مشاهده)
مقدمه و اهداف: بهرهمندی پایین از خدمات بهداشتی یکی از تعیینکنندههای اصلی عدم دستیابی به شاخصهای مطلوب سلامت در مناطق شهری است. این مطالعه با هدف بررسی موانع و عوامل تسهیلکننده دریافت خدمات بهداشتی از مراکز و پایگاههای خدمات جامع سلامت در شهر کرمان صورت گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیلمحتوا بود، که در سال 1398 انجام شد. پس از انتخاب مراکز بهداشتی دارای تجربه بهرهمندی از خدمات مطلوب یا پایین، نمونهگیری هدفمند تا اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. درمجموع با 78 نفر از ارائهدهندگان خدمت، دریافتکنندگان خدمت و عدم دریافتکنندگان خدمت که در سامانه سیب مراکز بهداشتی ثبتشده بودند، مصاحبه نیمهساختارمند و چهرهبهچهره صورت گرفت. تمامی مصاحبهها یادداشت و کدگذاری بهصورت دستی انجام شد و با روش تحلیل محتوای جهتدار بررسی و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در خصوص عوامل تسهیلکننده مراجعه، به خدمات ضروری کودکان و مادران، خدمات رایگان و برخورد ارائهدهندگان خدمت اشاره شد. درحالیکه عوامل مسافتی و فیزیکی، وضعیتآگاهی از انواع خدمات، ترجیح مراکز خصوصی، دسترسی زمانی، دیدگاه مراجعهکنندگان نسبت به مراجعه منظم به مراکز، آدرسها و شماره تلفنهای ثبتشده در سیستم، وضعیت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی، ترس از افشای بیماری، کمبود نیروی انسانی مراکز و برخورد ارائهدهندگان خدمت از موانع مراجعه افراد به مراکز بود.
نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه فهم دقیق دیدگاهها و درک مردم تحت پوشش میتواند به برنامهریزان و سیاستگذاران ملی و محلی کمک نماید تا راهبردهای لازم را برای افزایش بهرهمندی از خدمات بهداشتی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری طراحی نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1400/9/3 | پذیرش: 1400/6/30 | انتشار: 1400/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول