دانشیار سابق دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، qnasseri@west.net
چکیده: (840 مشاهده)
همهگیرشناسی بهطور کلی بهعنوان علم و هنر اساسی پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت تعریف میشود. این رشته علمی که از نظر تاریخی با محاسبه مرگ در اپیدمیهای بزرگ در قرون وسطی آغاز شد، طی زمان به علم و هنر اساسی برخورد با پدیدههای انبوه رخداد بیماری و بهداشت عمومی تبدیل شده است. اکنون همهگیرشناسی فراتر از بیماریها و سلامت عمومی بوده و جایگاه ویژهای در برخورد با انواع پدیدههای جمعیتی بهدست آورده است.
پیش از دهه 1970 که تدریس همهگیرشناسی به یک آموزش متمایز در دانشگاه تبدیل شد، بیشتر اپیدمیولوژیستها پزشکان بسیار با تجربه بیماریهای عفونی و انگلی بودند و از تجربههای گسترده خود در پیشنهاد مداخلهها برای کنترل بیماریهای عفونی استفاده میکردند. با برجسته شدن بیماریهای غیر عفونی و مزمن، نیاز به آموزشهای ویژه با تأکید ویژه بر آمار زیستی آشکار شد و تا به امروز بهطور گسترده توسعه یافته است. تجربهها و آموزش همهگیرشناسی در ایران با تلاش ملی برای مبارزه با منابع اصلی آلودگی مالاریا، تراخم، شیستوزوما، وبا و سایر بیماریهایی که کشور را با شیوع بالا و همهگیریهای منظم تحت تأثیر قرار داده، آغاز شد. این مقاله مختصر به تشریح توسعه آموزش اپیدمیولوژی در ایران با جزئیات بیشتری میپردازد.
*توضیح سردبیر: در این متن واژه همهگیرشناسی مترادف با اپیدمیولوژی و انواع کاربرد آن مانند همهگیرشناس و همهگیرشناختی به عنوان جایگزین اپیدمیولوژیست و اپیدمیولوژیک بکار گرفته شده است .این دو واژه هم به لحاظ ساختار زبان شناسی کاملا همسان هستند و بوسیله فرهنگستان زبان و ادب فارسی همسنگ قبول شدهاند. در موارد نامگذاری اختصاصی سازمانی و گروهی همان صورت اپیدمیولوژی بیان شده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/12/10 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول