1- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، نجفآباد، اصفهان ، mjdhkiani@yahoo.com
2- گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، نجفآباد، اصفهان
چکیده: (15660 مشاهده)
زمینه و هدف: تغییر الگوی سنی استفاده از لوازم آرایش در ایران، مسألهی مهمی محسوب میشود. هدف این مقاله شناخت عوامل مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال است.
روش اجرا: این پژوهش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامهی جمعآوری اطلاعات در یزدانشهر نجفآباد (اصفهان) در سال 91-90 انجام شد. از مجموعهی 1800 دانشآموز دختر مقاطع دبیرستان، راهنمایی و پیشدانشگاهی، 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند.
یافتهها: اکثر پاسخگویان، الگوی آرایش خود را نزدیکان و خویشاوندان نزدیک خود بیان کردند. 7.31% از دختران، کانال ماهواره را الگو قرار دادهاند و 7.7% از سایتهای اینترنتی استفاده میکنند. رابطهی بین متغیرهای سن، مصرف رسانهای، وضیت تأهل، اعتماد اجتماعی و میزان گرایش دختران به استفاده از لوازم آرایش معنادار بود.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر استفاده از مواد آرایشی در بین دختران جوان شامل 5 عامل ویژگی جمعیتی، پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، مصرف رسانهای، روابط و خانواده و اعتماد تعریف شده است که تقریباً 55% از تغییرپذیری متغیرها را توضیح میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/10/28 | پذیرش: 1391/12/17 | انتشار: 1392/4/15