Mahmoodhashemi H, Karimi A, Bagheri P, Hajiani N. Evaluation of senior dental students, knowledge at universities in Tehran regarding cardiopulmonary resuscitation in patients with an urgent situation. jdm 2019; 32 (2) :120-128
URL:
http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5903-fa.html
محمود هاشمی حمید، کریمی عباس، باقری پریسا، حاجیانی نرگس. بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی سال آخر دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران نسبت به احیای قلبی– ریوی در بیماران اورژانس. مجله دندانپزشکی. 1398; 32 (2) :120-128
URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-5903-fa.html
1- استاد گروه آموزشی جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، تهران، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، تهران، ایران
2- استادیار گروه آموزشی جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، تهران، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات جمجمه، فک و صورت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزشی اندودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی سمنان، سمنان، ایران
4- دستیار تخصصی گروه آموزشی جراحی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، تهران، ایران
چکیده: (2969 مشاهده)
زمینه و هدف: کنترل یک وضعیت اورژانس در مطب وظیفه دندانپزشک است، بنابراین از دندانپزشکان انتظار میرود که درمان اولیه اورژانس را برعهده گیرند و در خصوص احیای قلبی- ریوی اطلاعات کافی داشته باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی سال آخر دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران نسبت به احیای قلبی- ریوی در بیماران اورژانس بود.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد ۲۰۰ نفر از دانشجویان دندانپزشکی سال آخر از 4 دانشکده دندانپزشکی شهر تهران شامل ۴۴ مرد و ۱۵۶ زن، به صورت تصادفی انتخاب شدند و با یک پرسشنامه چند گزینهای که اطلاعات آنان را در مورد احیاء قلبی- ریوی ارزیابی میکرد، مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS16 با روشهای آماری در دو قالب توصیفی و استنباطی به صورت ترسیم نمودار محاسبه کمیتهای آماری و آزمونهای آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره به دست آمده 43/2 ± 43/5 بود. رابطه مثبت معنیداری بین کلاسهای عملی آموزشی و سطح اطلاعات یافت شد (001/0P=)، اما ارتباط معنیداری بین زن و مرد (409/0P=) و نیز بین دانشجویان دانشکدههای مختلف مشاهده نگردید (089/0P=).
نتیجهگیری: افراد شرکت کننده از نظر آگاهی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند و نیاز به آموزش بیشتری در این زمینه در دوره دندانپزشکی احساس میشود.
نوع مطالعه:
تحقیقی |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1398/7/24 | پذیرش: 1398/7/24 | انتشار: 1398/7/24