Borna Z, Jamei A, Ghorbanian M, Taram S. Evaluating knowledge, attitude, and practice of ergonomics during dental treatment among dental students of Urmia university of medical sciences in 2020. jdm 2022; 35 : 3
URL:
http://jdm.tums.ac.ir/article-1-6077-fa.html
برنا زهرا، جامعی آزاد، قربانیان مجتبی، تارم سامان. بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشکده دندانپزشکی ارومیه در ارتباط با اصول ارگونومی حین درمانهای دندانپزشکی در سال 1399. مجله دندانپزشکی. 1401; 35
() :228-237
URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-6077-fa.html
1- استادیار گروه آموزشی اندودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1485 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشکده دندانپزشکی ارومیه از اصول ارگونومی حین درمان دندانپزشکی در سال 1399 بود.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در سال 1399 انجام گرفت، پرسشنامه خود ساخته بسته، در اختیار 78 نفر از دانشجویان دندانپزشکی ارومیه قرار گرفت و سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان ارزیابی شد. اطلاعات دموگرافیک دانشجویان اعم از سن، جنسیت و سال تحصیلی دانشجویان نیز از آنان خواسته شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و با آزمونهای T-test و آنالیز واریاس یک طرفه با سطح معنیداری 05/0P< بود.
یافتهها: در این مطالعه 78 دانشجو (44 مرد و 34 زن) با میانگین سنی 12/2±9/23 سال وارد مطالعه شدند. تفاوت بین سطح نگرش گروههای سنی شرکت کننده اختلاف معنیداری نشان داد (0006/0P=). در این متغیر، گروه سنی 20 تا 24 سال، نگرش مثبتتری نسبت به سایر گروههای سنی داشتند. با این حال نتایج این مطالعه ارتباط معنیداری بین آگاهی و عملکرد شرکت کنندگان با سن آنها گزارش نکرد (05/0P>).
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه نشان داد که سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی ارومیه در حد مطلوب است. گروه 20 تا 24 ساله به طور قابل توجهی سطح نگرش بالاتری نسبت به سایرین داشتند، بنابراین باید برای بهبود این پارامترها در ارگونومی تلاش بیشتری صورت گیرد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
تحقیقی |
موضوع مقاله:
عمومی دریافت: 1400/5/4 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10