ghadimi S, seraj B, Kharazi Fard M J, kiani M, Salehi Shahrabi M. Developing a checklist for dental students' clinical skills assessment in practical pediatric course compared with global rating method. jdm 2022; 35 : 10
URL:
http://jdm.tums.ac.ir/article-1-6122-fa.html
قدیمی سارا، سراج بهمن، رحمانی کیوان، خراری فرد محمد جواد، کیانی مسعود، صالحی شهرابی مرضیه. طراحی یک چک لیست برای ارزیابی مهارتهای عملی دانشجویان در درس دندانپزشکی کودکان عملی و مقایسه آن با روش global rating. مجله دندانپزشکی. 1401; 35
() :159-168
URL: http://jdm.tums.ac.ir/article-1-6122-fa.html
1- دانشیار گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- اپیدمیولوژیست، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران؛ عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی، پژوهشکده علوم دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- متخصص دندانپزشکی کودکان، گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- استادیار گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1320 مشاهده)
زمینه و هدف: انتخاب روش ارزشیابی آموزشی مناسب و تأثیرات این انتخاب با توجه به رشتههای مختلف علوم پزشکی یکی از اولویتهای فعلی آموزش پزشکی است. لذا این مطالعه با هدف طراحی چک لیست ارزیابی مهارتهای عملی دانشجویان دندانپزشکی و مقایسه آن با روش global rating انجام شد.
روش بررسی: در این تحقیق با روش اقدام پژوهی یک چک لیست برای ارزشیابی مهارتهای بالینی واحد کودکان عملی طراحی شد. 32 نفر از دانشجویان با روش چک لیست و 32 نفراز آنان با روش مرسوم global rating ارزیابی شدند (نمونه گیری بر اساس نمونه در دسترس). میزان رضایتمندی دانشجویان و اساتید از دو روش با یک معیار ۶ قسمتی بررسی و نتایج با آزمون Wilcoxon Signed Ranks مقایسه شد. نمرات دانشجویان در دو روش هم با آزمون paired t تحلیل گردید.
یافتهها: رضایتمندی دانشجویان از نحوه ارز شیابی در روش چک لیست بیشتر بوده (003/0P=). اساتید توانایی روش چک لیست در تمایز بین دانشجویان را بیشتر دانسته (03/0=P). البته از نظر سهولت استفاده و مناسب بودن، اغلب اساتید روش سنتی را ترجیح دادند (02/0=P). در سایر موارد، تفاوتهای معنیداری از نظر دیدگاه دانشجویان و اساتید نسبت به دو روش دیده نشد.
نتیجه گیری: در مطالعه حاضر دو روش چک لیست و global rating در ارزشیابی ارزشمند بوده ولی به دلیل رضایتمندی بیشتر دانشجویان و اساتید از روش چک لیست، امکان شناسایی ضعفهای منجر به کاهش نمره در آن و کفایت بهتر ارزشیابی توانمندیها، این چک لیست میتواند برای ارزشیابی به کار گرفته شود.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اطفال دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10