1- استادیار گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
2- استاد گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
3- دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
چکیده: (368 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب یکی از مهمترین مشکلات در محیط دندانپزشکی برای کودکان است. هدف این مطالعه بررسی تأثیر موسیقی بر میزان اضطراب و همکاری کودکان طی درمان دندانپزشکی بود.
روش بررسی: در این مطالعه 58 کودک 6 تا 8 ساله به طور تصادفی به دو گروه مورد (پخش موسیقی) و شاهد (بدون پخش موسیقی) تقسیم شدند. اضطراب کودکان با استفاده از آزمون تصویری ونهام و طبقه بندی رفتاری فرانکل و همچنین ضربان قلب آنها ارزیابی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در گروه مورد، میزان اضطراب بر اساس آزمون ونهام و طبقه بندی فرانکل به طور معنی داری کمتر بود. همچنین ضربان قلب کودکان در این گروه حین درمان پایینتر بود (05/0P<).
نتیجه گیری: براساس یافتههای این مطالعه، استفاده از موسیقی به عنوان روش غیردارویی میتواند در کاهش اضطراب و بهبود همکاری کودکان در محیط دندانپزشکی مفید باشد.
شمارهی مقاله: 8
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اطفال دریافت: 1402/4/2 | پذیرش: 1403/3/6 | انتشار: 1403/1/10