1- استادیاردانشگاه محقق اردبیلی
2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شاهد ، management.khalili@gmail.com
3- کارشناسی ارشددانشگاه آزاد گرمی
چکیده: (8060 مشاهده)
زمینه: در کشورهای مختلف روشها و ابزارهای متنوعی جهت ارتقاء کیفیت مراقبتهای سلامت تا به امروز بکار گرفته شدهاند. از میان این روشها، حاکمیت بالینی برای نخستین بار توسط NHS انگلیس به عنوان استراتژی ارائه از سوی دولت و به منظور ارتقاء کیفیت مراقبتهای بالینی در سال 1998 مطرح شد. حاکمیت بالینی به طور همزمان روی مسئولیتپذیری جهت حفظ سطح مراقبتهای کنونی و نیز ارتقاء وضعیت کیفی مراقبتهای آتی تاکید دارد.
مواد و روشها: هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین حاکمیت بالینی و عملکرد سازمانی بیمارستانهای اردبیل میباشد که با استفاده روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در بین 600 نفر از بیماران، کارکنان، پزشکان و مدیران بیمارستانهای اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی ترکیبی انجام گرفته است. جهت بررسی فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده گردید.
یافتهها: با توجه به نتایج تحلیل دادهها، بین حاکمیت بالینی و عملکرد سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. از سوی دیگر، طبق نتایج جدول مقدار سطح معناداری F مشاهده شده برای مولفههای تحقیق سطح اطمینان 99/0 است، بنابراین میتوان گفت که نتایج آزمون تحلیل واریانس استفاده از مدل خطی رگرسیون را مجاز میداند. همچنین با توجه به ضرایب تعیین همه مولفههای حاکمیت بالینی بر عملکرد تأثیر مثبت و معناداری دارد. در بین مولفههای حاکمیت بالینی، مولفه ممیزی بالینی با مقدار 163/0 کمترین تأثیر و مولفه مدیریت نیروی انسانی با مقدار 908/0 بیشترین تأثیر را بر عمکرد بیمارستان دارد.
نتیجه: با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق، مشارکت دادن بیماران در امور درمان، استفاده از اطلاعات و تجارب همراهان بیماران برای ارایه خدمات بیشتر به بیماران، تخصیص اعتبار ویژه برای بحث آموزش کارکنان و استفاده از تخصص کارکنان نخبه و باتجربه در حوزه آموش کارکنان امری ضروری محسوب میگردد.
نوع مطالعه:
مطالعه ی موردی |
موضوع مقاله:
سیاست گذاری ، برنامه ریزی و رهبری و مدیریت در بیمارستان دریافت: 1392/8/2 | پذیرش: 1393/1/18 | انتشار: 1393/9/8