Rahmani, Eftekhar, Saeedpour, Sharifi, Hojabri. Fault Finding on Organizational Culture Based on Denison Model: A Case Study in Petroleum Industry Health Organization. jhosp 2014; 13 (2) :55-61
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5356-fa.html
رحمانی حجت، افتخار فرخ، سعیدپور جلال، شریفی مسلم، هزبری روزبه. عارضه یابی فرهنگ سازمانی با تکیه بر مدل دنیسون: مطالعه موردی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت. بیمارستان. 1393; 13 (2) :55-61
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-5356-fa.html
1- استادیارگروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- پزشک،رئیس پژوهش وفناوری،پژوهشکده سلامت صنعت نفت،سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت
3- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- گروه مدیریت خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،مسئو لگروه پژوهشی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی پژوهشکده سلامت صنعت نفت، ، sharifimoslem@yahoo.com
5- دانشجوی دکترای مدیریت اجرایی،مسئول گروه پژوهشی فنآوری اطلاعات،پژوهشکده سلامت صنعت نفت
چکیده: (11881 مشاهده)
زمینه و هدف:این مطالعه تلاش دارد تا با استفاده از چارچوب پیمایش دنیسون،ابعاد و شاخص های فرهنگ سازمانی را در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مورد بررسی قرار داده و از این رهگذر با شناخت نقاط قوت و ضعف،راهکارهای عملی جهت بهبود وضعیت ارائه دهد.
مواد و روش ها: مطالعه کاربردی حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی بود که به صورت میدانی اجرا گردید.جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بود که بر اساس لیست کارکنان و به روش تصادفی سیستماتیک 110 نفر انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پیمایش فرهنگ سازمانیدنیسونبهره گرفته شد که به وسیله آن فرهنگ کلی سازمان و هر یک از ویژگی ها و شاخص های آن مورد سنجش قرار گرفته و نتایج با میانگین های جهانی مقایسه گردید.
نتایج:امتیاز کلی فرهنگ سازمانی در وضعیت متوسطی(8/2) قرارداشت و امتیاز چهار ویژگی اصلی نیز در فاصله 6/2 - 9/2 در نوسان بود.در شاخص های دوازده گانه بیشترین امتیاز(1/3)متعلق به ارزشهای بنیادین و کمترین (2/2) مربوط به مشتری مداری و توسعه قابلیت ها(4/2) بود که به عنوان نقاط قابل بهبود در فرهنگ سازمان مورد مطالعه شناخته شد.
نتیجه گیری: امتیازات فاصله قابل توجهی با میانگین های جهانی نشان می دهداما در مقایسه با مطالعات داخلی تفاوت چندانی ندارد. ضعف فرهنگ سازمانی در دو شاخص مشتری مداری و توسعه قابلیتها می تواند قابلیت تطابق این سازمان با تغییرات محیطی ، عملکرد مطلوب سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1393/6/1 | پذیرش: 1393/6/1 | انتشار: 1393/6/1