1- کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، ارومیه، ایران.
2- استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران، (نویسنده مسئول)، رایانامه: sj.zonoozi@urmia.ac.ir
3- استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (1624 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب پزشکان در تجویز دارو و استفاده از برند ملی یا خارجی بر اساس سبکهای تصمیمگیری مدل اسپرولز و کندال در بین پزشکان شهر ارومیه پرداخته است. با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل جهان، تصمیمات پزشکان و ترجیحات آنان در تجویز دارو یک امر حیاتی تلقی میشود.
مواد و روشها: این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع کاربردی و از لحاظ اجرا پیمایشی به شمار میآید. نمونه آماری این پژوهش شامل 400 نفر از پزشکان عمومی، متخصص و فوق متخصص، شهر ارومیه بود. با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف نرمال بودن دادهها مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای اندازه گیری قدرت یا درجه رابطهی خطی بین دو متغیر مستقل از تجزیهوتحلیل رگرسیون استفاده شد. همچنین نرمافزار مورد استفاده SPSS بود.
نتایج: نتیجه بیانگر آن بود که از شش عامل، پنج عامل (عامل کیفیت، عامل نام تجاری، عامل جدید بودن، عامل قیمت، عامل وفاداری) و همچنین عامل صرفهجویی در وقت و انرژی نیز در بین پزشکان مؤثر شناسایی شد.
نتیجهگیری: با توجه به مطرح شدن 7 عامل مؤثر بر تصمیمگیری پزشکان نتایج بیانگر این بود که پزشکان در ترجیحات خود اهمیت زیادی به تجویز دارو با کیفیت میدهند از طرفی نام تجاری نیز در تصمیمگیریهای پزشکان جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است که شرکتها و سازندگان دارو نیز باید به برندسازی محصولات خود اقدام کنند.
نوع مطالعه:
مقاله ی اصیل |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1399/4/27 | پذیرش: 1400/6/7 | انتشار: 1400/7/3