Daei bidgoli F, Nazarimanesh L, Hajinabi K. Investigating the effect of experiential marketing on intention to revisit healthcare and treatment organizations:
A case study of clinics of the social security organization in Qom. jhosp 2023; 22 (3) :300-315
URL:
http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
داعی بیدگلی فاطمه، نظری منش لیلا، حاجی نبی کامران. بررسی تأثیر بازاریابی تجربی بر قصد ویزیت مجدد در سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی
مطالعه موردی: درمانگاههای سازمان تأمین اجتماعی شهر قم. بیمارستان. 1402; 22 (3) :300-315
URL: http://jhosp.tums.ac.ir/article-1-6663-fa.html
1- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی دانشگاه، تهران، ایران.* نویسنده مسئول مقاله: L_nazary@yahoo.com
3- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی دانشگاه، تهران، ایران.
چکیده: (274 مشاهده)
زمینه و هدف: بازاریابی تجربی نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن با ایجاد تجربیات واقعی زندگی، مشتریان را جذب و علاقهمند میکند تا از تجربه خود خاطره خوش و ماندگاری را ثبت کنند. ایجاد یک تجربه عالی برای مشتری، در خدمات مراقبتی در بخش سلامت دشوار است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر بازاریابی تجربی بر قصد ویزیت مجدد در درمانگاههای تأمین اجتماعی استان قم میباشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر ازلحاظ رویکرد، از نوع کمی و از نوع هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل مراجعین به درمانگاههای تأمین اجتماعی استان قم بودند که بهصورت تصادفی طبقهای به تعداد ۵۲۲ نفر به مطالعه دعوت شدند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری کوواریانس محور با کمک نرمافزار ایموس نسخه 24 انجام شد.
نتایج: تأثیر بازاریابی تجربی (با ابعاد تجربه حسی، تجربه فیزیکی، تجربه عاطفی، تجربه شناختی، تجربه رابطهای) بر قصد مراجعه مجدد به درمانگاه با مقدار ضریب مسیر (۰/۵۴۰+) مورد تأیید قرار گرفت. همچنین بررسی شاخصهای ساختاری مدل و روایی سازه، گواه برازش خوب مدل بودند.
نتیجهگیری: بازاریابی تجربی و به دنبال آن ارتقای روابط بیمار و پزشک ازجمله عواملی است که توجه به آنها میتواند بااهمیت باشد. مراکز بیمار محور میتوانند با تمرکز بر بازاریابی تجربی و فراهم کردن امکانات رفاهی و استفاده از فناوریها برای افزایش سهولت خدمترسانی، باعث افزایش احتمال بازگشت به درمانگاهها شوند.
نوع مطالعه:
مطالعه ی موردی |
موضوع مقاله:
سایر دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/5/6