[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

..
:: دوره ۴، شماره ۱ و ۲ - ( ۳-۱۳۸۹ ) ::
جلد ۴ شماره ۱ و ۲ صفحات ۴۴-۳۸ برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر آزمون های ارزیابی گفتار و زبان
مریم ترامشلو ، شهره جلائی* ۱، نیلوفر رستگاریان زاده ، اسماء شیخ نجدی ، نسرین کرامتی ، محدثه طرازانی ، میثم عمیدفر ، معصومه ردایی ، مریم فغانی ابوخیلی
چکیده:   (۸۹۲۴ مشاهده)
زمینه و هدف : از آنجائیکه آزمون­های استاندارد ابزارهایی برای کمی کردن توانایی­های گفتار و زبان و ویژگی­های ارتباطی هستند، لذا برای ارزیابی، غربالگری، توصیف توانمندی­های گفتار و زبان، تشخیص اختلالات مربوطه و بررسی روند درمان نیاز به ساخت و بکارگیری آزمون­های استاندارد وجود دارد.در این مطالعه به منظور فراهم کردن دید جامعی از آزمون­های ارزیابی گفتار و زبان،آزمون­های مربوط به برخی از جنبه­های گفتار و زبان بررسی شده است.

روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مروری بر روی آزمون­های ارزیابی جنبه­های مختلف گفتار و زبان بود. از آنجائیکه انجمن گفتار-زبان و شنوایی به عنوان یکی از منابع کامل و مورد کاربرد آسیب شناسان گفتار و زبان است،در این مطالعه به بررسی دقیق آزمون­های موجود در سایت این انجمن پرداخته شده است.به دلیل وسعت آزمون­ها در جنبه­های مختلف ارزیابی توانمندی­های گفتار و زبان، صرفاً چهار جنبه­ی پرکاربرد انتخاب گردید و سپس آزمون­های هر یک از جنبه­ها از اولین آزمون ساخته شده در دنیا تا کنون (سال 2010) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته­ ها: در این مطالعه 251 آزمون ارزیابی جنبه­های مختلف گفتار و زبان بررسی شد که از این میان 54 آزمون مربوط به ارزیابی واج شناسی/تولیدی کودکان،140 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی کودکان،43 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی بزرگسال و 14 آزمون مربوط به ارزیابی طیف اوتیسم می‏باشد.

نتیجه­ گیری: طیف وسیع و متنوعی از آزمون­های استاندارد جهت ارزیابی جنبه­های مختلف آسیب شناسی گفتار و زبان وجود دارد اگرچه که همچنان به ساخت آزمون در بسیاری از جنبه­ ها نیاز است.

واژه‌های کلیدی: آزمون، ارزیابی، توانایی های گفتار و زبان
متن کامل [PDF 214 kb]   (۱۱۸۰۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/4/30 | پذیرش: 1389/7/7 | انتشار: 1392/5/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tarameshlo M, Jalaei S, Rastagarian Zadeh N, Sheikh Najdi A, Keramati N, Tarazani M, et al . Review of Speech & Language Assessment Tests. mrj 2010; 4 (1 and 2) :38-44
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-101-fa.html

ترامشلو مریم، جلائی شهره، رستگاریان زاده نیلوفر، شیخ نجدی اسماء، کرامتی نسرین، طرازانی محدثه، و همکاران.. مروری بر آزمون های ارزیابی گفتار و زبان. توانبخشی نوین. ۱۳۸۹; ۴ (۱ و ۲) :۳۸-۴۴

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-۱-۱۰۱-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 و 2 - ( 3-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657