زمینه و هدف : از آنجائیکه آزمونهای استاندارد ابزارهایی برای کمی کردن تواناییهای گفتار و زبان و ویژگیهای ارتباطی هستند، لذا برای ارزیابی، غربالگری، توصیف توانمندیهای گفتار و زبان، تشخیص اختلالات مربوطه و بررسی روند درمان نیاز به ساخت و بکارگیری آزمونهای استاندارد وجود دارد.در این مطالعه به منظور فراهم کردن دید جامعی از آزمونهای ارزیابی گفتار و زبان،آزمونهای مربوط به برخی از جنبههای گفتار و زبان بررسی شده است.
روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مروری بر روی آزمونهای ارزیابی جنبههای مختلف گفتار و زبان بود. از آنجائیکه انجمن گفتار-زبان و شنوایی به عنوان یکی از منابع کامل و مورد کاربرد آسیب شناسان گفتار و زبان است،در این مطالعه به بررسی دقیق آزمونهای موجود در سایت این انجمن پرداخته شده است.به دلیل وسعت آزمونها در جنبههای مختلف ارزیابی توانمندیهای گفتار و زبان، صرفاً چهار جنبهی پرکاربرد انتخاب گردید و سپس آزمونهای هر یک از جنبهها از اولین آزمون ساخته شده در دنیا تا کنون (سال 2010) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها: در این مطالعه 251 آزمون ارزیابی جنبههای مختلف گفتار و زبان بررسی شد که از این میان 54 آزمون مربوط به ارزیابی واج شناسی/تولیدی کودکان،140 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی کودکان،43 آزمون مربوط به ارزیابی زبان بیانی بزرگسال و 14 آزمون مربوط به ارزیابی طیف اوتیسم میباشد.
نتیجه گیری: طیف وسیع و متنوعی از آزمونهای استاندارد جهت ارزیابی جنبههای مختلف آسیب شناسی گفتار و زبان وجود دارد اگرچه که همچنان به ساخت آزمون در بسیاری از جنبه ها نیاز است.
Tarameshlo M, Jalaei S, Rastagarian Zadeh N, Sheikh Najdi A, Keramati N, Tarazani M, et al . Review of Speech & Language Assessment Tests. mrj 2010; 4 (1 and 2) :38-44 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-101-fa.html
ترامشلو مریم، جلائی شهره، رستگاریان زاده نیلوفر، شیخ نجدی اسماء، کرامتی نسرین، طرازانی محدثه، و همکاران.. مروری بر آزمون های ارزیابی گفتار و زبان. توانبخشی نوین. 1389; 4 (1 و 2) :38-44