زمینه و هدف: آسیب بازیابی اسامی در میان انواع سندرمهای زبان پریشی متداول است، اما برخی از مطالعات پیشین بین توانمندی بازیابی اسامی سندرمهای مختلف زبان پریشی تفاوت قائل شدهاند. مطالعه حاضر به بررسی ومقایسه توانمندی نامیدن 4 بیمار زبانپریش روان و ناروان در تکلیف نامیدن تصویر میپردازد.
روش بررسی: در مطالعه حاضر توانمندی نامیدن 2 بیمار زبان پریش روان و 2 ناروان توسط آزمون تصویری نامیدن شفاهی بررسی گردید. این آزمون شامل تصویرخطی 109 اسم می باشد. ازبیماران خواسته شد تا هر تصویر را با یک کلمه نام ببرند. پاسخ های بیماران براساس سیستم نمره دهی آزمون نامیدن فیلادلفیا به انواع صحیح وخطای معنایی، صوری، آمیخته، ناکلمه، خطای نامرتبط و سایر موارد (حذف، حاشیهپردازی/توصیف و بینایی) طبقه بندی شدند. سپس، دادهها به صورت توصیفی بررسی شده و با آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نمرهافراد زبانپریش ناروان بیش از موارد روان بود. درصد خطای معنایی در گروه روان و موارد عدم پاسخدهی در بیماران ناروان بیش از سایر نوعها بود. علیرغم وجود تفاوتهای فردی تمامی انواع خطاها در پاسخهای بیماران یافت میشد.اختلاف میانگین نمره وانواع خطاها بین بیماران روان وناروان معنادار نبود (05/0p>).
نتیجه گیری: این سیستم نمرهدهی میتواند تنوعی از خطاهای بازیابی واژه را توصیف نماید.افراد زبانپریش روان مشکل بیشتری در بازیابی اسامی نسبت به بیماران ناروان دارند. اگرچه میان دو گروه اختلافاتی وجود دارد، اما نوع خطا در نامیدن تصویر عامل دقیقی جهت تمایزگذاری بین سندرم های مختلف زبان پریشی نمی باشد و میان مکانیسمهای زیربنایی آسیب دیده و رفتار نامیدن آن ها شباهت وجود دارد.
Tahanzadeh B, Soleymani Z, Mehri A, Khodami S M, Jalaei S. Comparison of picture naming ability in fluent and non-fluent aphasics: An analysis of 4 cases . mrj 2013; 6 (4) :1-7 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-11-fa.html