1- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، malekishahmahmood@ yahoo. Com 2- دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده: (13479 مشاهده)
زمینه و هدف: آسیب ویژهی زبانی یکی از اختلالات زبانی دوران رشد در کودکان است. در زبان فارسی مطالعات بسیار اندکی بر روی ویژگیها ی زبانی کودکان مبتلا به این اختلال انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر پاسخ به این سؤال است که آیا بین توانمندیهای زبانی کودکان مبتلا به آسیب ویژهی زبانی با کودکان خردسالتری که بر اساس میانگین طول گفته (Mean Length of Utterance) با آنها تطبیق یافتهاند همسانی وجود دارد یا خیر.
روش بررسی: در این مطالعهی مورد- شاهدی، نتایج به دست آمده از 6 خرده آزمون اصلی آزمون رشد زبان و آنالیز نمونهی گفتاری 12 کودک مبتلا به آسیب ویژهی زبانی با 12 کودک طبیعی که بر اساس میانگین طول گفته با آن ها تطبیق یافته بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: نتایجاینمطالعه نشان داد در میانگین درصد استفاده از انواع مختلف واژهها و تک واژها در گفتار، بین گروه مبتلا به آسیب ویژه ی زبانی و گروه کنترل تفاوت معنیداری دیده نمیشود. علیرغم همسان سازی بر اساس میانگین طول گفته، میانگین امتیاز بهرههای زبان گفتاری، سازماندهی و معناشناسی و نیز میانگین نمرات استاندارد خرده آزمونهای تقلید، واژگان ربطی و واژگان شفاهی در گروه مبتلا به SLI به طور معناداری پایینتر از گروه کنترل همتای زبانی
آ نهاست.
نتیجه گیری: کودکان مبتلا به آسیب ویژهی زبانی در برخی مهارتهای زبانی از کودکان همتای MLU خود هم عقبترند. دادههای این پژوهش از این فرضیه که کودکان دارای MLU-m یکسان عملکردهای زبانی مشایه دارند حمایت نمیکنند. لازم است درمانگران در برنامهریزیهای درمانی به نقاط ضعف این کودکان نسبت به کودکان طبیعی دارای سطح زبانی مشابه توجه کنند.
Maleki Shahmahmood T, Soleymani Z, Jalaei S. A comparison study in Test of Language Development (TOLD) and speech samples between children with specific language impairment and their MLU matched group. mrj 2009; 2 (3 and 4) :25-33 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-130-fa.html
مالکی شاه محمود تکتم، سلیمانی زهرا، جلائی شهره. مقایسه ی تحلیلی آزمون رشد زبان( TOLD) و نمونه گفتار در دو گروه کودکان مبتلا به آسیب ویژه ی زبانی و کودکان طبیعی همتای زبانی آن ها. توانبخشی نوین. 1387; 2 (3 و 4) :25-33