[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations927233
h-index198
i10-index317
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 19-13 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون و کودکان با شنوایی طبیعی پایه دوم و سوم ابتدایی شهر تهران
فرزاد ویسی1 ، محمدرحیم شاهبداغی* 2، هوشنگ دادگر3 ، علی رضا مرادی4 ، سقراط فقیه زاده5
1- گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، shahbodaghi@sina.tums.ac.ir
3- گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
4- دانشگاه تربیت معلم
5- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (8619 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت خواندن برای پیشرفت تحصیلی امری ضروری است که کودکان کم شنوا به دلیل نقص شنیداری در این مهارت مشکلاتی دارند. استفاده از کاشت حلزون می تواند دروندادهای شنیداری را بهبود دهد. هدف این مطالعه بررسی مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون و مقایسه آن با کودکان طبیعی می باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 24 کودک کاشت حلزون شده و 24 کودک طبیعی که  از بین دانش آموزان دو پایه دوم و سوم مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند انجام شد. عملکرد خواندن کودکان توسط آزمون خواندن نما مورد ارزیابی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز آزمون های آماری T-test ، رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته­ ها: یافته ها نشان داد که میانگین امتیاز کلی خواندن در گروه کودکان  طبیعی به طور معناداری بیشتر از کودکان کاشت حلزون شده بود(01/0>P). همچنین بین میانگین امتیاز کلی خواندن با با مدت زمان کاشت حلزون رابطه ی معناداری وجود داشت(05/0>P)

نتیجه گیری: کودکان کاشت حلزون به دلیل دسترسی کمتر به اطلاعات شنیداری و واجی نسبت به کودکان طبیعی مهارتهای خواندن ضعیف تری دارند. به نظر می رسد جراحی زود هنگام و کاشت حلزون قبل از سن زبان آموزی می تواند باعث شود تا حدی نقایص خواندن کودکان کم شنوا جبران کند.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای خواندن، کاشت حلزون، پایه دوم و سوم ابتدایی
متن کامل [PDF 177 kb]   (3760 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/9/2 | پذیرش: 1391/4/5 | انتشار: 1392/5/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Weisi F, Shahbodaghi M R, Dadgar H, Moradi A R, Faghihzadeh S. Comparison of  reading  skills between cochlear implantation and normal hearing children in second and third grade elementary in Tehran. mrj 2012; 6 (3) :13-19
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-23-fa.html

ویسی فرزاد، شاهبداغی محمدرحیم، دادگر هوشنگ، مرادی علی رضا، فقیه زاده سقراط. بررسی مقایسه ای مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون و کودکان با شنوایی طبیعی پایه دوم و سوم ابتدایی شهر تهران. توانبخشی نوین. 1391; 6 (3) :13-19

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-23-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657