[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations890302
h-index189
i10-index318
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 8-1391 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 41-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت تمییز شنیداری کودکان عادی فارسی زبان 6-4 ساله
جلال بختیاری* 1، هوشنگ دادگر ، سیداحمدرضا خاتون آبادی ، راهب قربانی
چکیده:   (9159 مشاهده)

زمینه وهدف: تمییز شنیداری یکی از اجزاء مهارت های پردازش شنیداری مرکزی یا درک شنیداری می باشد که نقش مهمی در اکتساب وتولید صداهای گفتاری دارد. آزمون تمییز شنیداری یک ابزار غربالگری و ارزیابی این مهارت می باشد. هدف از این مطالعه بررسی روند رشد توانایی تمییز شنیداری در گروه های سنی 6-4 سال کودکان عادی شهر سمنان  می باشد.

روش بررسی: این مطالعه مقطعی  بر روی ٢٠٠ کودک طبیعی در محدوده سنی 6-4سال شهر سمنان انجام شده است. مهارت  تمییز شنیداری در  این کودکان  توسط  آزمون تمییز شنیداری وپمن(نسخه فارسی)، که یکی از عمومی  وکاربردی ترین آزمون های تمییز شنیداری می باشد ارزیابی شد. سطح معناداری در این پژوهش٠٥/٠=P در نظر گرفته شد.

یافته ها: امتیاز تمییز شنیداری بر اساس صدک 5 و 95 در گرو های سنی 4،5 و6 سال به ترتیب بین 20 و 36،  85/21و 38، 30/23 و35/39 قرار داشت .

میانگین تمییز شنیداری کودکان 4 ساله ،بطور معنی داری از کودکان 5 ساله  و کودکان 6 ساله  کمتر بود(003/0=P). اما  بین میانگین نمره تمییز شنیداری  5 و 6 ساله تفاوت معنی داری مشاهده نشد (21/0P= ) .همچنین در این پژوهش بین دوجنس دختر وپسر تفاوت معنی دار مشاهده نشد ( 34/0P= ).

نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که توانایی کودکان سنین بالاتر در مهارت تمییز شنیداری صداها در مقایسه با کودکان سنین پایین بیشتر می‏باشد.

واژه‌های کلیدی: پردازش شنیداری مرکزی، رشد، آزمون های تمییز شنیداری
متن کامل [PDF 176 kb]   (7776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1390/8/25 | پذیرش: 1391/2/4 | انتشار: 1392/4/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtyari J, Dadgar H, Khatoonabadi A R, Ghorbani R. Survey of Auditory Discrimination skill in 4-6 years old children in Semnan city . mrj 2012; 6 (2) :37-41
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-36-fa.html

بختیاری جلال، دادگر هوشنگ، خاتون آبادی سیداحمدرضا، قربانی راهب. بررسی مهارت تمییز شنیداری کودکان عادی فارسی زبان 6-4 ساله. توانبخشی نوین. 1391; 6 (2) :37-41

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-36-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657