[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations891303
h-index189
i10-index318
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1-1394 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 16-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم
مهدی علیزاده زارعی1 ، سمانه کرمعلی اسماعیلی* 2
1- دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، smaeili_ot@yahoo.com
چکیده:   (10990 مشاهده)

زمینه و هدف: کودکان با اختلالات طیف اُتیسم برخی مشکلات در زمینه­ ی مهارت­های ارتباطی- اجتماعی و بازی داشته، الگوهای رفتاری کلیشه­ای و علائق محدود دارند که در زندگی روزمره­ی آنها معضلاتی را ایجاد می­کنند. تکنیک فلورتایم Floor time) ) مداخله­ای بر مبنای بازی است که باعث تقویت مهارت های هیجانی، ارتباطی، تجسمی و بازی می­شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کودکان با اختلالات طیف اُتیسم در زمینه های نامبرده بوده است.

روش بررسی: در این مطالعه­ی شبه تجربی، 20 کودک با اختلالات طیف اُتیسم، در محدوده­ی سنی 4- 5/2 سال به صورت غیر احتمالی و در دسترس انتخاب شدند. 10 نمونه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده و 10 نمونه در گروه آزمون مداخله­ی فلورتایم دریافت کردند. دو گروه به فاصله­ی شش ماه از طریق مقیاس ارزیابی هیجانی کارکردی (Functional Emotional Assessment Scale: FEAS) از نظر کارکردهای هیجانی پیش آزمون و پس آزمون شدند و نتایج با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل و t زوج تحلیل شد.

یافته­ها: بررسی نمرات FEAS در گروه آزمون ، حاکی از اختلاف معنادار دو گروه در کارکردهای هیجانی، بین قبل و بعد از مداخله می­باشد (17./. = P ) در حالیکه اختلاف پیش آزمون و پس آزمون کارکردهای هیجانی در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون بین گروه­ها در این زمینه تفاوت معنادار با41./. = P را نشان داد.

نتیجه­گیری: یافته­ها حاکی از این است که روش فلورتایم بر بهبود کارکردهای هیجانی نظیر مهارت­های ارتباطی، عاطفی و بازی در کودکان با اختلالات طیف اُتیسم مؤثر بوده است.

کلید واژه­ها: اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم

واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم
متن کامل [PDF 124 kb]   (6501 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/5 | پذیرش: 1393/11/5 | انتشار: 1393/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Esmaeili S. The effectiveness of floor-time intervention on emotional functions of children with autistic spectrum disorders. mrj 2015; 9 (1) :8-16
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5225-fa.html

علیزاده زارعی مهدی، کرمعلی اسماعیلی سمانه. بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم. توانبخشی نوین. 1394; 9 (1) :8-16

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5225-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657