1- دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران 2- دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، smaeili_ot@yahoo.com
چکیده: (10990 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان با اختلالات طیف اُتیسم برخی مشکلات در زمینه ی مهارتهای ارتباطی- اجتماعی و بازی داشته، الگوهای رفتاری کلیشهای و علائق محدود دارند که در زندگی روزمرهی آنها معضلاتی را ایجاد میکنند. تکنیک فلورتایم Floor time) ) مداخلهای بر مبنای بازی است که باعث تقویت مهارت های هیجانی، ارتباطی، تجسمی و بازی میشود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کودکان با اختلالات طیف اُتیسم در زمینه های نامبرده بوده است.
روش بررسی: در این مطالعهی شبه تجربی، 20 کودک با اختلالات طیف اُتیسم، در محدودهی سنی 4- 5/2 سال به صورت غیر احتمالی و در دسترس انتخاب شدند. 10 نمونه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده و 10 نمونه در گروه آزمون مداخلهی فلورتایم دریافت کردند. دو گروه به فاصلهی شش ماه از طریق مقیاس ارزیابی هیجانی کارکردی (Functional Emotional Assessment Scale: FEAS) از نظر کارکردهای هیجانی پیش آزمون و پس آزمون شدند و نتایج با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و t زوج تحلیل شد.
یافتهها: بررسی نمرات FEAS در گروه آزمون ، حاکی از اختلاف معنادار دو گروه در کارکردهای هیجانی، بین قبل و بعد از مداخله میباشد (17./. = P ) در حالیکه اختلاف پیش آزمون و پس آزمون کارکردهای هیجانی در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون بین گروهها در این زمینه تفاوت معنادار با41./. = P را نشان داد.
نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این است که روش فلورتایم بر بهبود کارکردهای هیجانی نظیر مهارتهای ارتباطی، عاطفی و بازی در کودکان با اختلالات طیف اُتیسم مؤثر بوده است.
Alizadeh M, Esmaeili S. The effectiveness of floor-time intervention on emotional functions of children with autistic spectrum disorders. mrj 2015; 9 (1) :8-16 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5225-fa.html
علیزاده زارعی مهدی، کرمعلی اسماعیلی سمانه. بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم. توانبخشی نوین. 1394; 9 (1) :8-16