1- استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mehri@sina.tums.ac.ir 2- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران 3- دکتری تخصصی بهداشت ، مرکز تحقیقات توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشیار گروه علوم پایه توانبخشی،دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (5991 مشاهده)
زمینه و هدف: آزمون معنایی "هرم ها و درخت های نخل" رایجترین آزمون برای بررسی حافظه است. از آنجا که این آزمون وابسته به زبان و فرهنگ میباشد داشتن دادههای هنجار در جمعیتهای مختلف ضرورت دارد. مطالعه حاضر با این هدف در زبان فارسی اجرا میگردد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقطعی و تحلیلی بر روی 270 مذکر و مونث 20 تا 69 سال بود.پس از انجام معاینه بالینی مختصر شناختی (Mini-Mental Status Examination) نسخه فارسی آزمون اجرا گردید. آزمودنی باید از بین دو تصویر یا کلمه پایینی، تصویر یا کلمهای را انتخاب نمایدکه به تصویر یا کلمه هدف نزدیکتر باشد.ابتدا نسخه تصویری و پس از 10 تا 14 روز نسخه کلمهای اجرا شد. از نرم افزار SPSS16 و آزمونهای آماری T-Test و Paired T-Test و ANOVA استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان میدهد که با افزایش سن تفاوت بین نمره بخش تصویری و کلمهای بیشتر شده است. بین بخش تصویری و کلمهای آزمون در هر دو جنس تفاوت معنادار است (مذکر 000/0P=، مونث 003/0P=). همچنین اختلاف میانگین امتیاز تصویری و کلمهای با افزایش تحصیلات بیشتر شده است.
نتیجه گیری: عملکرد هر دو نسخه به وسیله متغیرهای دموگرافیک تحت تاثیر قرار میگیرد و بنابراین نمره افراد باید بر این اساس تفسیر شود.
Mehri A, Mousavi S Z, Kamali M. Normative data for the pyramids and palm trees test in the Persian 20-79 years old adults. mrj 2016; 9 (S1) :94-100 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5404-fa.html
مهری آذر، موسوی سیده زهره، کمالی محمد. هنجاریابی نسخه فارسی آزمون معنایی هرم ها و درخت های نخل در افراد بزرگسال 20 تا 70 سال. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S1) :94-100