[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2020
Citations900235
h-index188
i10-index317
..
:: جلد 9 - یژه نامه شماره دو فصل زمستان ::
جلد 9 - یژه نامه شماره دو فصل زمستان صفحات 102-96 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سرعت تکرار کلمات و ناکلمات سه هجایی در آزمون مهارتهای سریع حرکتی- دهانی (دیادوکوکاینزیس کلامی) کودکان 6-4 ساله فارسی زبان
پیمان زمانی* 1، سیده مریم موسوی2 ، ندا طهماسبی3 ، محبوبه شرفه2 ، فتانه نورمحمدی2
1- مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران ، zamanip@ajums.ac.ir
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران
3- مرکز تحقیقات توانبخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران
چکیده:   (6153 مشاهده)

از معیار دیادوی کلامی برای ارزیابی و شناسایی اختلالات حرکتی گفتار و ناهنجاریهای عملکردی گفتار استفاده وسیعی می شود. کودکان پیش دبستانی مشکلات زیادی برای انجام این تکلیف بالینی دارند که ناکلمه بودن آیتمهای این آزمون یکی از علل آن می باشد. از آنجا که در زبان فارسی چنین کلماتی طراحی نشده اند لذا ما سرعت تکرار تولید چند کلمه با/بی معنی را در کودکان پیش دبستانی مقایسه کردیم.

در این پژوهش مقطعی تحلیلی، 142 کودک (77 دختر و 65 پسر) با دامنه سنی 6-4 سال شرکت داشتند. زمان صرف شده برای 10 بار تکرار سریع بین دو کلمه /متکا، گلابی/ و ناکلمه سه هجایی /پاتاکا/ را مقایسه کردیم. با بکارگیری آزمون Repeated measures ANOVAیافته­ها:72/7، 68/1±65/6 ثانیه و در سنین 6-5 سال برابر 95/0±35/6 و 01/1±). هیچگونه اثر اصلی یا تعاملی دیگر دیده نشد.

کودکان 6-4 ساله توانستند کلمات /متکا، گلابی/ را با سرعت بیشتری نسبت به ناکلمه /پاتاکا/ تکرار کنند. عوامل جنسیت و گروه سنی اثر معنادار در عملکرد دیادوی کلامی نداشتند. درنهایت، به گفتاردرمانگران پیشنهاد می شود از کلمات بامعنی نیز برای ارزیابی این مهارت استفاده کنند.

دیادوکوکاینزیس کلامی، کلمه، ناکلمه

واژه‌های کلیدی: دیادوکوکاینزیس کلامی، کلمه، ناکلمه
متن کامل [PDF 237 kb]   (2268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/16 | پذیرش: 1394/12/16 | انتشار: 1394/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani P, Mousavi S M, Tahmasebi N, Sharafeh M, Nurmohammadi F. Comparison between Tri-syllabic words and non-words repetitive articulatory rate (oral diadochokinesis) in 4-6 year-old Persian speaking children. mrj 2016; 9 (S2) :96-102
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5427-fa.html

زمانی پیمان، موسوی سیده مریم، طهماسبی ندا، شرفه محبوبه، نورمحمدی فتانه. مقایسه سرعت تکرار کلمات و ناکلمات سه هجایی در آزمون مهارتهای سریع حرکتی- دهانی (دیادوکوکاینزیس کلامی) کودکان 6-4 ساله فارسی زبان. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S2) :96-102

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5427-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9 - یژه نامه شماره دو فصل زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657