[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: تماس با ما :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
بانک‌ها و نمایه‌نامه‌ها::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد قالب جدید پایگاه چیست؟
ضعیف
متوسط
خوب
عالی
   
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations890302
h-index189
i10-index318
..
:: جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان ::
جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مهارت های کنترل پوسچرال در شرایط حسی مختلف در کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی و همتایان سالم
بهزاد امینی1 ، منصور نوری2 ، میترا جانقربان3 ، امیر طیبی ثانی* 4
1- کارشناس ارشد کاردرمانی، معاونت بهداشت درمان و توانبخشی هلال احمر تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای تخصصی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
3- کارشناس ارشد شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران ، tayebi.ot@gmail.com
چکیده:   (10629 مشاهده)

: با توجه به نتایج مطالعات محدود گذشته و حجم کم اطلاعات بدست آمده در ارتباط با کنترل پوسچرال در کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی و اهمیت ارتباط کنترل پوسچرال با توانایی یکپارچه سازی درون دادهای سیستم های وستیبولار، بینایی و سوماتوسنسوری(Somatosensory) ) و همتایان سالم آن ها در شرایط کاهش یا تضاد داده های حسی مقایسه شد.

22 کودک مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی ( 16 پسر؛ 6 دختر، میانگین سنی 7 سال و 6 ماه ؛ انحراف معیار یک سال و 5 ماه) و 19 کودک با رشد حرکتی طبیعی ( 13 پسر ؛ 6 دختر، میانگین سنی 6 سال و 11 ماه، انحراف معیار یک سال و 1 ماه) ارزیابی شدند. تعادل ایستاده، سازماندهی حسی و کنترل حرکتی با استفاده از آزمون سازماندهی حسی (Sensory Organization Test: SOT)یافته­ها:)، نسبت­های بینایی (005/0P=) امتیاز پایین تری نسبت به کودکان طبیعی دریافت کردند. هیچ تفاوت معناداری در میانگین نسبت سوماتوسنسوری آن ها مشاهده نشد. به علاوه کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی هنگامی که تنها به کمک حس وستیبولار تعادل را حفظ می کردند، امتیاز استراتژی حرکتی کمتری به نسبت کودکان طبیعی داشتند (p < 0/05نتیجه گیری:کلید واژه­ها:<span lang="FA" style="font-family:;" new="" b="" fa;="" mitra";="" roman";="" "times="" roman";"=""> کنترل پوسچرال، ثبات پوسچرال، اختلال ناهماهنگی رشدی

واژه‌های کلیدی: کنترل پوسچرال، ثبات پوسچرال، اختلال ناهماهنگی رشدی
متن کامل [PDF 242 kb]   (4554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/25 | پذیرش: 1394/12/25 | انتشار: 1394/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini B, Noori M, Janghorban M, Tayebi Sani A. The comparison of postural control skills under different sensory conditions in DCD children and normal peers. mrj 2016; 9 (S3) :10-19
URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5441-fa.html

امینی بهزاد، نوری منصور، جانقربان میترا، طیبی ثانی امیر. مقایسه مهارت های کنترل پوسچرال در شرایط حسی مختلف در کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی و همتایان سالم. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S3) :10-19

URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5441-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9 - ویژه نامه شماره سه فصل زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه توانبخشی نوین Journal of Modern Rehabilitation
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4657