1- دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران 2- استادیار گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران, ، soleymaniz@tums.ac.ir 3- دانشجوی دکترای تخصصی گفتاردرمانی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران 4- دانشجوی دکترای نوروساینس، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده: (9769 مشاهده)
زمینه و هدف: نظریه ذهن به عنوان یکی ازمولفه های شناختی، شالوده توانایی ما برای توضیح دادن یا پیش بینی کردن رفتار خودمان و دیگران است که از طریق نسبت دادن حالات ذهنی انجام می شود. این توانایی در کودکان ناشنوا آسیب دیده است و در دختران رشد سریعتر و بهتری دارد. هدف این پژوهش بررسی نظریه ذهن در کودکان کاشت حلزون 5 تا 6 سال است تا تاثیر تجربه افت شنوایی بر نظریه ذهن و نیز رابطه نظریه ذهن با جنسیت و سن کاشت مورد مطالعه قرار گیرد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی، 18 کودک کاشت حلزون 5 تا 6 سال از بیمارستان امیراعلم شهر تهران و 18 کودک طبیعی فارسی زبان به شیوه نمونه گیری در دسترس و آسان انتخاب شدند. کودکان طبیعی از نظر سن و منطقه زندگی با کودکان کاشت حلزون تطبیق داده شدند و مشکلات حسی و گفتاری نداشتند. عملکرد نظریه ذهن پایه با آزمون قمرانی (1385) در این کودکان بررسی شد.
یافتهها: عملکرد دو گروه در نظریه ذهن پایه، به طور معنیداری متفاوت بود (001/0>P). همچنین مقایسه بین دختران و پسران طبیعی (3/0P=) و کاشت حلزون (2/0P=) نشان داد در هر دو گروه تفاوت معناداری بین دختران و پسران وجود ندارد. بین سن کاشت حلزون و امتیاز نظریه ذهن رابطه معنادار وجود ندارد (1/0P=).
نتیجهگیری: آسیب شنوایی بر رشد نظریه ذهن پایه در کودکان کاشت حلزون مؤثر بوده است. سن کاشت و جنسیت تاثیری بر رشد نظریه ذهن ندارد.
Delkhah Z, Soleymani Z, Dadgar H, Mousavi N. Comparison of basic theory of mind in 5-6 years Farsi speaking children with cochlear implant and normal peers. mrj 2016; 9 (S3) :72-78 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5449-fa.html
دلخواه زیبا، سلیمانی زهرا، دادگر هوشنگ، موسوی نجوا. مقایسه توانایی نظریه ذهن پایه درکودکان کاشت حلزون فارسی زبان 5 تا 6 سال با همسالان طبیعی. توانبخشی نوین. 1394; 9 (S3) :72-78