زمینه و هدف: بر اساس بررسی های گذشته در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان، سرعت حرکات تکراری و متناوب دهان یعنی دیادوکوکینزیس کاهش یافته است. این طور تصورمی شود که بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار ارتباط وجود دارد. از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار و خواندن در افراد طبیعی بود.
روش بررسی:این پژوهش توصیفی - تحلیلی روی 100 نفر از دانش آموزان دخترپایه پنجم شهر تهران انجام شد.ابتدا غربالگری آزمودنیها در زمینه تک زبانه بودن، نداشتن اختلالات گفتار و زبان و نداشتن اختلالات عصب شناختی و رفتاری انجام شد و بعد مهارت خواندن و سرعت گفتار و حرکات متناوب دهان در آزمودنیها بررسی گردید. جهت بررسی مهارت خواندن از متن کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی و برای گرفتن نمونه گفتاری از فرایند تعریف داستان و برای بررسی حرکات متناوب دهان از معیار فلچر استفاده گردید. برای ثبت و اندازهگیری زمان از نرم افزار Cool Edit استفاده شد. برای توصیف دادهها آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون t زوجی به کار گرفته شد.
یافته ها:در تکالیف دیادوکوکینزیس بیشترین سرعت به ترتیب مربوط به تک هجایی /tâ/،و سپس هجاهای /pâ/ و / /kâبود( به ترتیب 96/3 ، 01/4 و 52/4 ). میانگین سرعت خواندن 93/3 هجا در ثانیه و سرعت گفتار آزاد 53/3 هجا درثانیه بود. بین سرعت گفتار آزاد و تکالیف دیادوکوکینزیس ارتباطی یافت نشد. اما بین سرعت خواندن و برخی از تکالیف دیادوکوکینزیس /kâ/ ) 02/0=P P=0/02 / pâtâkâ/, ) ارتباط معنیداری مشاهده شد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد به علت پیچیدگی و تفاوت مهارتهایی مانند گفتار آزاد ؛ارتباط معنی داری بین سرعت گفتار آزاد و سرعت دیادوکوکینزیس وجود ندارد. اما بین سرعت خواندن و دیادو کوکینزیس در بعضی از تکالیف ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که سرعت دیادوکوکینزیسبا جایگاه تولید صدا مرتبط است.
Ahadi H, Zandi B, Shahbodaghi M, Mokhlesin M, Faghih Zadeh S. A Comparitive study of Diadochokinesis and the rate of reading and speech in normal students of Tehran city. mrj 2010; 4 (1 and 2) :16-21 URL: http://mrj.tums.ac.ir/article-1-98-fa.html
احدی حوریه، زندی بهمن، شاهبداغی محمد، مخلصین مریم، فقیه زاده سقراط. بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران. توانبخشی نوین. 1389; 4 (1 و 2) :16-21