دوره 7، شماره 6 - ( 12-1392 )                   جلد 7 شماره 6 صفحات 534-523 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaboutari J, Shoghi B, Mastri Farahani F. Evaluation And Ranking Of Effective Factors Of Pharmacies Service Quality Using Integrative Approach Kano - TOPSIS (Case Study: Pharmacies In Bushehr). payavard 2014; 7 (6) :523-534
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5279-fa.html
کبوتری جمال الدین، شوقی بهزاد، ماستری فراهانی فاطمه. بکارگیری رویکرد ترکیبی kano- Topsisدرسنجش و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت خدمات داروخانه ها. پیاورد سلامت. 1392; 7 (6) :523-534

URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-5279-fa.html


1- ، Jamal_k64@yahoo. com
چکیده:   (8552 مشاهده)

 

زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، سنجش و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت خدمات داروخانه­های شبانه­روزی شهر بوشهر، با استفاده از مدل­ Kano و تکنیک TOPSIS و ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه ارتقای کیفیت وضعیت موجود بوده است.

 

روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و مطالعه‌ا­ی توصیفی بوده که داده‌های آن به روش نمونه­گیری تصادفی از میان مراجعه­کنندگان به داروخانه­های شبانه روزی شهر بوشهر در سال 1390، با استفاده از پرسشنامه­های محقق ساز سنجش کیفیت خدمات و استاندارد kano جمع آوری شده است. در پایان با بهره گیری از تکنیک تصمیم گیری گروهی(تاپسیس)، شاخص‌ها نیز اولویت بندی شده است.

 

یافته‌ها: مطابق اولویت بندی Topsis، به ترتیب، الزامات تک بعدی(10 نیاز)، که دارای رابطه خطی و مستقیم با رضایت مشتری هستند، الزامات اساسی(6 نیاز) به عنوان الزاماتی که در صورت وجود، می‌توانند از نارضایتی مشتری جلوگیری و در صورت عدم وجود، موجب نارضایتی مشتری ‌شوند، الزامات جذاب(8 نیاز)؛ که موجب افزایش رضایت مشتری شده، اما عدم ارائه آنها باعث نارضایتی نمی‌شود، و درنهایت الزامات بی تفاوتی(3 نیاز) که مشتریان نسبت به وجودشان بی‌تفاوت هستند، بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت خدمات داروخانه‌های شبانه روزی شهر بوشهر بر اساس مدل kano دارند.

 

نتیجه‌گیری: وجود همبستگی مثبت و قوی میان شاخص­های کیفیت ارائه خدمات داروخانه و رضایت مراجعان، توصیه می‌شود که برنامه­ریزی در جهت بهبود وضعیت خدمت­ رسانی داروخانه­های شبانه­روزی، می­تواند به افزایش رضایت مراجعین منجر شود.

 

واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات، داروخانه‌، کانو، تاپسیس
متن کامل [PDF 332 kb]   (3591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
انتشار الکترونیک: 1393/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پیاورد سلامت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 , Tehran University of Medical Sciences, CC BY-NC 4.0

Designed & Developed by : Yektaweb