Zare M E, Meshkani R, Abbasi M, Shaveisi Zadeh F, Nasir Kansestani A. Medical Laboratory Director Competencies: State of the Basic Medical Sciences and Global Perspective. payavard 2017; 11 (S1) :112-125
URL:
http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6307-fa.html
زارع محمد عرفان، مشکانی رضا، عباسی مجتبی، شاویسی زاده فرهاد، نصیر کنسستانی عاطفه. مروری بر شرایط احراز مسئولیت فنی آزمایشگاه های پزشکی در کشورهای مختلف جهان: نگاهی بر جایگاه علوم پایه پزشکی. پیاورد سلامت. 1396; 11
(S1) :112-125
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-6307-fa.html
1- کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی، مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- استاد گروه بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانش آموخته دکتری دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4- دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
5- کارشناس ارشد ایمنی شناسی پزشکی، مرکز تحقیقات عفونت های بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، atefe.nasir324@yahoo.com
چکیده: (4921 مشاهده)
زمینه و هدف: در ایران شرایط لازم و رشتهی تحصیلی افراد برای کسب جایگاه مسئولیت فنی آزمایشگاههای تشخیصی طبی همواره موضوعی مورد بحث بین گروههای مختلف مرتبط با فعالیتهای آزمایشگاهی بوده است. هدف از این مطالعه، بررسی جامع شرایط آموزش متخصصان آزمایشگاه، احراز شرایط مسئولیت فنی آزمایشگاههای پزشکی در کشورهای مختلف جهان و مقایسه ی آن با ایران می باشد.
روش بررسی: این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و جستجوهای اینترنتی در پایگاه های داده ای معتبر همچون SID ،Scopus ،PubMed ،Wiley Online ،Springer ،Science Direct ،Web of science و موتورهای جستجویی مثل Google Scholar و Google انجام گرفته است.
یافته ها: نتایج این مطالعه جزئیات استانداردهای لازم جهت کسب تصدی فنی آزمایشگاه های پزشکی را در کشورهای آمریکا، کانادا، نهاد بین المللی فدراسیون شیمی بالینی و طب آزمایشگاهی اروپا و چندین کشور اروپایی زیر نظر این نهاد را نشان می دهد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر این بود که در تمامی کشورهای مورد بررسی، متخصصان علوم پایه پزشکی و همچنین پزشکان با شرایط یکسانی توانایی کسب جایگاه تصدی فنی پس از آموزش های لازم و تاییدیههای مورد نیاز را دارند. در واقع ایران تنها کشور از میان کشورهای بررسی شده می باشد که طی دو دهه ی اخیر گروه علوم پایه پزشکی، که خود دارای شرایطی خاص از نظر آموزشی بوده و به عنوان رشتههای بالینی آموزش میبینند را در تصدی مسئولیت فنی با محدودیت های جدی مواجه نموده است که این مهم نیازمند بازنگری است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
علوم آزمایشگاهی انتشار الکترونیک: 1396/8/7