1- دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی،گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ghazinoori@atu.ac.ir
3- استاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- استاد گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (3054 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به گسترش تنوع داروهای بیولوژیک در دنیا و نقش قابل توجه این داروها بر کیفیت زندگی بیماران و هم چنین ریسک بالای تولید این داروها، شرکتهای زیست دارویی نیاز به تجدیدنظر در مدل کسب و کار خود دارند. هدف از این مطالعه بررسی ابعاد و اجزای مدل کسب و کار در این شرکتها بوده است.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مروری جامع بوده و براساس مطالعات موجود با جستجو در پایگاه های داده ای معتبر مانند Irandoc ،SID ،ScienceDirect ،Google Scholar ،PubMed در بازه زمانی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ انجام شده است. جستجوها براساس کلیدواژه هایی مانند«اجزای مدل کسب و کار» و «اجزای مدل کسب و کار در شرکتهای زیست دارویی» صورت گرفتند. در جستجوی اولیه ۸۲۰ مقاله بهدست آمد. پس از غربالگری، ۲۳ مقاله برای مطالعه نهایی انتخاب شدند.
یافته ها: ابعاد کلی مدل کسب و کار در شرکتهای زیست دارویی مانند دیگر شرکتها بوده اما اجزای مدل کسب و کار این نوع شرکتها براساس عملکرد آنها متفاوت بوده و مهم ترین اجزا شامل ارزش پیشنهادی، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، جریان درآمدی و ساختار هزینه بوده است.
نتیجه گیری: اجزای مدل کسب و کار معرفی شده در این پژوهش، میتواند براساس ابعاد مدل کسب و کار و ویژگیهای خاص هر شرکت زیست دارویی تطبیق یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1398/11/23