1- دانشیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران
چکیده: (3851 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامهریزی استراتژیک علم و هنر تحلیل استراتژیک و پیشبینی تغییرات محیط داخل و خارج سازمان، تعیین اهداف استراتژیک، توسعه ی استراتژیهای مناسب و تخصیص بهینه ی منابع برای دستیابی به مزیت برتری است. برنامهریزی استراتژیک نقش بسزایی در ارتقای عملکرد بیمارستانها دارد. بیمارستانهای ایران با چالشهایی در برنامهریزی استراتژیک مواجه هستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر موفقیت برنامهریزی استراتژیک انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه ی کیفی با روش پدیدارشناسی و استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۴۷ نفر از اعضای کمیته برنامهریزی استراتژیک ۱۷ بیمارستان استان تهران در سال ۱۳۹۵ انجام شد. داده های پژوهش با روش تحلیل موضوعی تحلیل شدند. تعداد ۴۴ عامل موفقیت برنامهریزی استراتژیک در بیمارستانها شناسایی و در قالب ۸ موضوع اصلی و ۲۳ موضوع فرعی دستهبندی شدند.
یافته ها: اعتقاد به مفید بودن برنامه ی استراتژیک، توجیه مدیران و کارکنان نسبت به ضرورت برنامه ریزی استراتژیک، حمایت مدیران ارشد، تشکیل تیم مناسب برنامهریزی استراتژیک، انتخاب مدل مناسب برنامهریزی استراتژیک، تقویت روحیه کارگروهی، ترویج فرهنگ خلاقیت، توانمندسازی و مشارکت فعال کارکنان، تأمین منابع مورد نیاز، ایجاد سیستم اطلاعاتی مناسب، توسعه ی سیستم مدیریت فرایندهای کاری و بیمار محوری برای تدوین و اجرای موفق برنامه ی استراتژیک در بیمارستانها ضروری است.
نتیجه گیری: تقویت مدیریت و رهبری، برنامه ریزی صحیح، فرهنگ سازمانی مناسب، یادگیری سازمانی و مدیریت صحیح کارکنان، مشتریان، منابع و فرایندها منجر به موفقیت برنامهریزی استراتژیک خواهد شد. مدیران باید از مدل متناسب با ساختار و فرهنگ بیمارستانها برای برنامهریزی استراتژیک استفاده کرده، مشارکت فعالی در برنامهریزی استراتژیک داشته باشند، منابع لازم را تأمین کنند و فرایند اجرای استراتژی را مدیریت و رهبری کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1398/12/28