Ethics code: Ir.ajums rec.1397.943
Hoveyzi E, Najafpoor J, Sharifi M, Zahiri M. Evaluation of the Implementation of “Health Promoting Schools” Program in Education Organization District 1 of Ahvaz: A Qualitative Study. payavard 2022; 15 (5) :432-445
URL:
http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7056-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- کارشناس ارشد بهداشت عمومی، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
4- دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، zahiri-m@ajums.ac.ir
چکیده: (1794 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد روز افزون توجه به سلامتی دانش آموزان، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در چند دهه اخیر به توسعهی طرحهای سلامت مدرسه محور اقدام نماید. مهم ترین طرحی که با استقبال جهانی روبرو شده و در ایران هم نزدیک به یک دهه است که با همکاری وزارتخانههای بهداشت و آموزش و پرورش در حال اجراست، برنامهی«مدرسه مروج سلامت» میباشد. این پژوهش با هدف ارزیابی اجرای برنامهی مذکور در ناحیه یک آموزش و پرورش شهر اهواز انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع پژوهش کیفی بود. اطلاعات با روش مصاحبهی نیمهساختارمند جمعآوری شد. جامعهی پژوهش را کارشناسان بهداشت مدارس معاونت بهداشت و مرکز بهداشت غرب و ناحیه یک آموزش و پرورش اهواز، مدیران و کارشناسان بهداشت مقیم در مدارس مروج سلامت تشکیل دادند(۲۲ نفر). نمونهگیری بهصورت هدفمند و مصاحبهها تا زمان عدم دستیابی به دادهی جدید ادامه یافت. تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوا انجام شد.
یافتهها: اغلب اجزای برنامهی«مدارس مروج سلامت» در سطح آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز به شکل مطلوب اجرا نشده است. موانع عمدهی این برنامه در قالب ۵ موضوع اصلی و۴۷ موضوع فرعی طبقه بندی شد. موضوعات اصلی شامل ضعف در تولیت، سیاستگذاری و قوانین؛ ضعف انگیزشی، نگرشی و آگاهی مدیران و کارشناسان؛ ضعف در منابع و زیرساختها؛ ضعف در اجرای برنامه؛ و نظام ارزشیابی نامناسب بود. بر اساس یافتهها، از مهمترین دلایل اجرای ناموفق این طرح: نبود شفافیت وظایف بین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و سازمان آموزش و پرورش، نارضایتی شغلی کارشناسان بهداشت در مدارس، اولویت نداشتن اجرای برنامه از سوی آموزش و پرورش، تخصیص ناکافی بودجه مصوب، نبود همکاری بین بخشی در سطح سازمانهای متولی و سهل انگاری در ارزیابی برنامه میباشند.
نتیجهگیری: عمدهترین چالش در برنامهی«مدارس مروج سلامت»، وجود موانع اجرایی است که استقرار این برنامه را نسبتاً غیراثربخش نموده است. تعامل جدی و متعهدانه متولیان دو وزارت ذیربط و حوزههای استانی و شهرستانی متناظر آنها، میتواند زمینهی اجرا و استقرار این برنامهی ارزشمند را فراهم آورد. بازنگری در ساختار و تشکیلات اجرایی این برنامه نیز ضروری است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1400/12/8