Ethics code: 204694
Mehregan M R, Yousefzadeh S, Hatam Siahkal Mahalle A R. Modeling and Analysis of Dimensions of Agile Hospital Supply Chain Management with Interpretive-Structural Approach
(Case Study: Public Hospitals in Rasht). payavard 2021; 15 (2) :168-187
URL:
http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7057-fa.html
مهرگان محمدرضا، یوسف زاده شاهرخ، حاتم سیاهکل محله علیرضا. مدلسازی و تحلیل ابعاد مدیریت زنجیرهی تامین چابک بیمارستانی با رویکرد تفسیری –ساختاری(مطالعه موردی: بیمارستانهای دولتی شهر رشت). پیاورد سلامت. 1400; 15 (2) :168-187
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7057-fa.html
1- استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استاد گروه علوم اعصاب، مرکز تحقیقات تروما جاده ای، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران ، alireza.hatam.ha@ut.ac.ir
چکیده: (1891 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف کلی بخش درمان تدوین و مدیریت یک زنجیره تامین کارا و اثربخش میباشد. بیثباتی ذاتی و غیرقابل پیشبینی بودن نیازها در حوزهی درمان، مستلزم زنجیرهی تامین انعطافپذیر است. چابکی نشاندهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات محیطی است و بیمارستانهای چابک توانایی ارایه خدمات مناسب به بیماران را دارند. چابکی مدیریت زنجیرهی تأمین بیمارستانی نیازمند یافتن ابعاد اصلی و تأثیرگذار در این رابطه و برقراری ارتباط بین آنها و تحلیل این ابعاد نسبت به هم میباشد. هدف از اجرای این پژوهش مدلسازی تفسیری-ساختاری و تحلیل ابعاد مدیریت زنجیرهی تامین چابک بیمارستانی میباشد.
روش بررسی: طرح پژوهش از نوع آمیخته توصیفی-پیمایشی با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است. جامعه آماری این پژوهش، پزشکان، پرستاران و کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل هستند. برای تعیین ابعاد چابکی از تکنیک دلفی و برای تحلیل و مدلسازی از رویکرد مدلسازی تفسیری-ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: مدل نهایی مدیریت زنجیرهی تامین چابک بیمارستانی با ۱۶ بُعد، دارای ۸ سطح بود که در بالاترین سطح کاهش هزینه و در پایینترین سطح تعهد رهبری سازمان قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر این است که تعهد رهبری زیربنای چابکی زنجیرهی تامین در بیمارستان میباشد. متغیر مدیریت دانش، دارای تاثیرگذاری و تاثیرپذیری پایین بوده و بهعنوان متغیر اهرمی ثانویه شناخته شد. نتایج بیانگر این است ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ابعاد و عوامل اصلی مدیریت زنجیرهی تامین چابک ارﺗﺒﺎﻃﺎت پیچیده و متقابل دارند و این اهمیت توجه به ابعاد چابکی در بیمارستان را نشان میدهد.
نتیجهگیری: تحلیل و تفسیر کارکردی از لحاظ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد چابکی در محیط بیمارستانی نشان داد که ابعاد برنامهریزی استراتژیک، توسعه منابع انسانی و آموزش مهارتهای کارکنان، مدیریت منابع انسانی و رضایت کارکنان، مدیریت فرایندها، ادغام فرایندها و تحول سازمانی، انعطاف پذیری، توسعه ارتباطات سازمانی و یکپارچکی مدیریت اطلاعات، مدیریت کیفیت خدمات و بهبود مستمر، پذیرش تکنولوژی نوین و ارایه ایدههای جدید، سرعت در ارایه خدمات، رضایت و درک بیمار، پایش، پاسخگویی تقاضا و حساسیت بازار، در ناحیه راهبردی قرار دارند و باعث ناپایداری مدل میگردند و با اثرگذاری بالا و اثرپذیری بالا نقش مهم در چابکی مدیریت زنجیرهی تامین بیمارستانی دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1400/6/29