Ethics code: IR.SHOUSHTAR.REC.1399.035
Hemmatipour A, Hatami A, Jahangirimehr A, Jelodari F, Mehri Z. The Effect of Family-Centered Empowerment Model Based on Multimedia Education on the Quality of Life of Children Aged 8-12 Years with Beta Thalassemia. payavard 2023; 17 (1) :45-55
URL:
http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7367-fa.html
همتی پور اکرم، حاتمی علی، جهانگیری مهر اعظم، جلوداری فروزان، مهری زهرا. تأثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور بهروش آموزش چندرسانهای(مالتی مدیا) بر کیفیت زندگی کودکان سن 12-8 سال بتاتالاسمی در ایران. پیاورد سلامت. 1402; 17 (1) :45-55
URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7367-fa.html
1- کارشناسارشد پرستاری، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران ، A.hemmatipour@abadanums.ac.ir
2- کارشناس پرستاری، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
3- کارشناسارشد آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
4- کارشناس مامایی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
5- کارشناسارشد علمسنجی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران
چکیده: (1052 مشاهده)
زمینه و هدف: بین بیماری و کیفیت زندگی مبتلایان به بیماریهای مزمن، ارتباط متقابل وجود دارد و اختلالات جسمانی اثری مستقیم بر روی تمام جنبههای کیفیت زندگی میگذارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر الگوی توانمندسازی خانوادهمحور به روش آموزش چندرسانهای(مالتی مدیا) بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی است. ۱۲۰ بیمار بههمراه والدین، که در مرکز تالاسمی بیمارستان خاتمالانبیا شوشتر پرونده پزشکی داشتند، باتوجه به معیارهای ورود، انتخاب و با روش تخصیص تصادفی بلوک چهارتایی به دو گروه ۶۰ نفر مداخله و کنترل تقسیم شدند. از نظر سن و جنس نیز همسانسازی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی کیفیت زندگی کودکان (Ped-SQL) و پرسشنامههای محققساخته آگاهی و خودکارآمدی در زمینهی بیماری تالاسمی بود. اطلاعات جمعآوری شده با نرمافزار SPSS و با آزمونهای آماری من ویتنی و یلکاکسون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: از ۱۲۰ کودکی که وارد مطالعه شدند، ۸۷ نفر دختر(۷۲/۵ درصد) و میانگین سن این کودکان(۲/۲۵±۹/۷۴) و مدت زمان ابتلا به بیماری(۴/۴۷±۵/۳۵) سال بود. در این مطالعه سطح کیفیت زندگی کودکان و ابعاد آن، بعد از اجرای الگوی آموزشی تنها در گروه مداخله افزایش چشمگیری نسبت به قبل از آموزش دیده شد(۰/۰۰۱>P). بعد از اجرای این الگو نیز میزان آگاهی(۰/۰۰۱>P) و خودکارآمدی والدین( ۰/۰۰۳=P) نیز افزایش معناداری همراه بود و این معناداری نیز نسبت به گروه کنترل مشاهده شد(۰/۰۰۱>P). متغیرهای سن، جنسیت و طول مدت ابتلا و سطح تحصیلات والدین بر آگاهی، خودکارآمدی والدین و کیفیت زندگی کودک اثری نداشتند(۰/۰۵ نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعهی حاضر، اجرای برنامههای توانمندسازی مبتنی برخانواده برپایه آموزش چندرسانهای به والدین کودکان مبتلا به تالاسمی با افزایش آگاهی و خودکارآمدی والدین آنها باعث ارتقا و بهبود کیفیت زندگی این کودکان شده است. پیشنهاد میشود که این برنامه در سطح وسیع تری با امکانات بهتر برای والدین و اعضای خانواده آنها اجرا شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی انتشار الکترونیک: 1402/5/22