1392/4/10، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۶۲

عنوان فارسی بررسی وضعيت و عوامل موثر بر چرخه مديريت دانش از ديدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان اروميه
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف : مديريت دانش ابزاری موثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزايش توان رقابتی دانشگاه‌ها می‌باشد. هدف از اين تحقيق بررسی وضعيت عوامل موثر بر چرخه مديريت دانش يعنی فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی و مهارت­های کتابداران از ديدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان اروميه مي­باشد.

روش بررسی: پژوهش حاضر به روش پيمايشی تحليلی مي­باشد. جامعه پژوهش، کتابداران دانشگاهی شهرستان اروميه می باشند که با توجه به محدود بودن تعداد، همگی مورد بررسی قرار گرفتند(102 نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه می‌باشد که روايی و پايايی آن توسط نظرات کارشناسان و محاسبه الفای کرونباخ(94/0) اندازه­گيری شد. برای تحليل داده‌ها ابتدا نمره ميانه سوالات مربوط به عوامل موثر در امر مديريت دانش محاسبه گرديد. برای محاسبه تاثير همزمان متغيرها، از فرمول رگرسيون لوجستيک چندگانه استفاده شد. همچنين برای تعيين رابطه رشته تحصيلی و جنسيت با نگرش کتابداران از مديريت دانش، فرمول مجذور کای استفاده گرديد.

يافته‌ها : سه عامل فرهنگ سازمانی، تکنولوژی اطلاعات و نيروی انسانی، اثرگذارترين عوامل بر چرخه مديريت دانش هستند . همچنين نمره ميانه هر يک از حلقه‌های مديريت دانش اعم از ايجاد و ذخيره دانش و اشتراک و بکارگيری دانش به ترتيب 7/2 و 2/2 برآورد شد.

نتيجه‌گيری : مديريت دانش، عنصری تاثيرگذار بر منابع انسانی سازمان‌ها و ايجاد کننده محيط رقابتی است. کتابخانه‌ها می‌توانند با راه­اندازی چرخه مذکور، منافع زيادی را از جمله، صرفه­جويی در هزينه‌های تحقيق و توسعه، افزايش توانمندی‌ها، رضايت شغلی کارکنان، حفظ محيط رقابتی، حاصل نمايند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مديريت دانش، کتابخانه‌هاي دانشگاهي، عوامل سازماني، کتابداران و اطلاع‌رسانان

عنوان انگلیسی A Survey On Effective Factors On Knowledge Management From The Perspective Of University Librarians In Urmia
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Knowledge management is effective in promoting organizational structure, level of services, and universities competency power. The present study was aimed to assess knowledge management effective factors including information technology, organization culture, human resources, and librarians' skills among university librarians in Urmia.

Materials and Methods: This analytical survey was conducted on 102 university librarians in Urmia. The data were collected using a questionnaire where its validity and reliability was confirmed by specialists’ overviews and Cronbach's Alpha (0.94). In order to analyze the data, first the middle of the effective factors of knowledge management was estimated. Next, synchronic effect of the variables was estimated via multinomial logistic regression. Also Chi-square was used to assess the relationship between majors and sex factor of the librarians considering their perspective on knowledge management.

Results: Organizational culture, information technology and human resources are the most effective factors to knowledge management circulation. Also the median degree of the knowledge management process includes knowledge creation and reservation and knowledge sharing and employing; which was 2/7 and 2/2 respectively.

Conclusion: Knowledge management is an important factor in human resources and competency environment of organizations. Libraries can with launching of knowledge management circulation, earn some promotions, for example: saving research and development costs, capacity increasing, employers’ job satisfaction, maintenance of competency environment and etc.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge Management, Universities Libraries, Organizations Factors, Librarians and Information

نویسندگان مقاله 44852---44853---44854---44855---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات