1388/6/10، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی فعاليت های پرستاران و زمان های صرف شده برای مراقبت و ارتباط آن با رضايت بيماران در بخش داخلی بيمارستان ۵ آذر گرگان
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف : امروزه تامين خدمات بهداشتی کافی و مناسب به عوامل زيادی وابسته است. نيروهای انسانی يکی از مهمترين اين عوامل می‌باشد. مديران پرستاری می‌توانند باشناخت دقيق ترکارکرد پرستاران از اتلاف منابع جلوگيری نمايند. ازسوی ديگريک نظام درمانی کارآ فقط از طريق ارائه خدمات مطلوب به اهداف خود می‌رسد. يکی از راههای موثق ارزيابی خدمات سنجش رضايت بيماران از کيفيت خدمات است. اين پژوهش با هدف اندازه گيری زمان مراقبت‌های پرستاری و رابطه آن با رضايت بيماران به مورد اجرا در آمده است.
روش بررسی: اين مطالعه بصورت توصيفی- تحليلی در بخش داخلی بيمارستان 5 آذرگرگان بمدت يک ماه انجام شد. جهت اندازه گيری فعاليت‌های پرستاران از چک ليستی که توسط ساير محققين استفاده و اعتبار محتوايی آن نيز توسط صاحبنظران تاييد شد، استفاده گرديد و برای سنجش رضايتمندی بيماران نيز از پرسشنامه ای که اعتبار علمی آن را با روش اعتبار محتوای و اعتماد علمی آن با روش آزمون آلفای کرونباخ (916 = ) محاسبه گرديد استفاده شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS  و استفاده از آزمون های آماری تجزيه و تحليل صورت گرفت.
يافته ها:  يافته‌ها نشان می‌دهد 46/46 درصد از زمان به مراقبت مستقيم ،18/15 درصد به خدمات نوشتاری ،43/7 درصد به ارزيابی بيمار و5/22 درصد به فعاليت‌های توسعه فردی اختصاص دارد. همچنين 3/60 درصد از بيمارن از مراقبت‌ها راضی و 8/24 درصد رضايت متوسط داشتند وآزمون ضريب همبستگی اسپيرمن بين زمان مراقبت با رضايت بيماران ارتباط معنی داری نشان داد که با افزايش زمان مراقبت مستقيم رضايت بيماران افزايش يافت(ضريب همبستگی برابر 272/0 و 001/0 P=  ).
بحث و نتيجه گيری: ضروريست مديران پرستاری باآشنايی با اصول علمی مديريت، اصلاح مقررات و استفاده از تجهيزات و تکنولوژی روز آمد همچنين سپردن برخی از فعاليت‌ها به افراد دارای تحصيلات پائين‌تر از مقاطع دانشگاهی موجب افزايش زمان مراقبت مستقيم شوند که موجب ارتقاء کيفيت مراقبت  رضايت بيشتر بيماران شوند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاری،مراقبت مستقیم،زمان ارائه مراقبت،رضایتمندی بیمار

عنوان انگلیسی Relationship between nurses spent time for care and patients satisfaction in internal ward in Gorgan 5th Azar Hospital
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Today provision of an adequate and appropriate health services depend on many factors. Human resources are one of the most important factors. Nursing managers with more exact understanding of nursing activity could prevent of human resource wastage. In other way goal achievement in an efficient remedial system depends upon favorite delivery services and one of the appropriate ways for quality of care evaluation is patient satisfaction measurement about care delivery. This study was conducted and implemented to measure the nursing care time and its relationship with patient satisfaction.

Materials and Methods: This descriptive and analytical study was done in internal ward in Gorgan 5th Azar educative and therapeutic center for one month. nursing activity checklist was used for measuring the time that spend for Nursing staff activity and patient satisfaction scale. Data were analyzed with SPSS for Windows package.

Results: In this research findings showed, 46.46% of nursing activity time was spent for direct care, 15.8% of total time was used for documentation activities and 22.5% of time spent for nurses' individual activity, whereas only 7.43 percent of total time was spend for patient assessments. 60.3% of patients were satisfied about care delivery and 24.8% of them had moderate satisfaction. A significant correlation was seen between patient satisfaction and nursing direct care (r =0.272, P= 0.001).By increasing The spent time for direct care, patients' satisfaction was also increased.

Discussion and Conclusion: Nursing managers' awareness from scientific methods of management, rules modification, use of new equipment and technology and also delegating of some nursing activity to nursing assistants could promote quality of care with increasing of nursing direct care.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Direct Care ، Care delivery ، Nursing ، Patient Satisfaction

نویسندگان مقاله 44921---44922---44923---44924---44925---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات