1388/6/10، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی بررسی ديدگاه اعضای هيات علمی و مدرسين در مورد پرسشنامه ارزشيابی دانشجويان از استادان در دانشکده پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ارزشيابی يکی از وظايف اساسی مديريت است که در يک سازمان ميزان دستيابی به اهداف را می سنجد و زمينه های برطرف کردن موانع، اصلاح روش‌ها، حرکت و رشد افراد را فراهم می آورد. پيچيده ترين نوع ارزشيابی، ارزشيابی از کار معلمان و استادان است. استادان بعنوان درون داد اصلی نظام آموزشی محسوب می‌شوند که بايد ارزشيابی شوند. برای ارزشيابی استادان روش‌های گوناگونی بکار برده می‌شود که از جمله می‌توان نظر خواهی از دانشجويان درباره فرايند تدريس استاد را نام برد.
روش بررسی :
پژوهش حاضر از نوع مطالعه توصيفی - مقطعی و با هدف تعيين ديدگاه اعضای هيئت علمی و مدرسين دانشکده پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد نحوه ارزشيابی دانشجويان از استادان انجام شده است. اين پژوهش در 48 نفر از اعضای هيئت علمی و مدرسين با تدوين و توزيع پرسشنامه و جمع آوری ديدگاه آنها در خصوص سوالات مندرج در فرم ارزشيابی دانشجويان از استادان که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) دانشگاه علوم پزشکی تهران تهيه شده بود، انجام گرفت.
يافته ها: يافته‌ها بصورت آمار توصيفی در قالب جداول يک بعدی ارائه شد. نتايج بدست آمده نشان داد حدود دو سوم (39/67%) اعضای هيئت علمی و مدرسين دانشکده پيراپزشکی سوالات مندرج در فرم ارزشيابی استادان توسط دانشجويان را  بسيار واقع بينانه، واقع بينانه و بالنسبه واقع بينانه تشخيص داده‌اند و هم چنين به انجام اين نوع ارزشيابی اعتقاد دارند.
بحث و نتيجه گيری: يافته‌های حاصل با يافته‌های بدست آمده توسط ساير مطالعات مشابه مورد تاييد قرار گرفت، اگرچه در برخی از ديگر مطالعات نيز مشخص شد استادان اعتقادی به اجرای اين نوع ارزشيابی ندارند. به رغم اختلاف نظرهای زيادی که درباره استفاده از نظرات دانشجويان برای ارزشيابی از استادان وجود دارد، اين روش کاربرد زيادی يافته است و چنانچه احتياط‌های لازم بکار گرفته شود، جای نگرانی وجود نخواهد داشت. اگرچه به نظر بعضی صاحب نظران ارزشيابی چند جانبه (ارزشيابی ترکيبی) مناسب ترين روش ارزشيابی استادان به شمار می رود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی،دانشجو،دانشگاه،اعضای هیات علمی،دیدگاه

عنوان انگلیسی A Survey of faculty members and lecturers approach About teaching evaluation procedure by EDC questionnaire in School of Allied Health Sciences, Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Evaluation is a principle function of management which measure organizational goal attainment and eliminate the problems and modify the policies and procedures. Teachers are the most important educational system inputs and are evaluated with more complexity. There are several evaluation procedures for teachers' evaluation. For example, evaluation of teaching process by students. This research is aimed to conduct faculty members and teachers' opinion about teachers evaluation questionnaires form completed by the students in school of Allied Health Sciences, Tehran University of Medical sciences by the Students.

Materials and Methods: All the teachers and faculty members were selected to collect their opinions about teaching evaluation form. The data were analyzed by Excel and descriptive statistical method.

Result: The research findings showed that most of the faculty members and teachers believed that teachers evaluation questionnaire form is truly designed and conducted.

Discussion and Conclusion: Several universities faculty members and teachers don't believe in teachers evaluation by students, however we think that compound evaluation technical is most appropriate for teachers evaluation.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation ، Student ، University ، Faculty Member ، Opinion

نویسندگان مقاله 44926---44927---44928---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-126&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات