1389/6/10، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۳

عنوان فارسی ميزان رضايت بيماران بستری در بيمارستان‌های تيپ يک دانشگاه علوم پزشکی تهران: مطالعه مقطعی در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: در ارزشيابی بيمارستان­ها بايستی به نيازهای بيماران توجه شود تا بيمارستان­ها بتوانند در راستای تحقق اهداف خود پاسخگوی هزينه­های هنگفت صرف­شده در اين بخش باشند. مطالعه حاضر به ارزيابی رضايت بيماران در حيطه­هايی پرداخته که در برنامه ارزشيابی بيمارستان­ها به عنوان عاملی کليدی مدنظر قرار مي­گيرد.

روش بررسی: اين بررسی مقطعی با تکميل پرسشنامه توسط 120 تن از بيماران بستری در بيمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمونه­گيری تصادفی ساده و بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه انجام شد. در پرسشنامه مشخصات دموگرافيک، شغلی و وضعيت بيمه­ای بيماران و نيز ابعاد رضايت­مندی آنها از خدمات بالينی، تغذيه، محيط و امکانات بيمارستان مطرح گرديد.

يافته­ها: محدوده سنی شرکت کنندگان در اين مطالعه 11 تا 80 سال است که 61.9% آنها را زنان و 38.1% را مردان تشکيل داده­اند. 78.1% بيماران در اين مطالعه بطور کلی از وضعيت موجود در بيمارستان رضايت داشتند و در موارد مربوط به محيط و امکانات بيمارستان، خدمات ارائه شده از سوی پرسنل بالينی و وضعيت تغذيه، ميان رضايت­مندی بيماران بستری در سه بيمارستان تحت مطالعه تفاوت معنادار مشاهده شد.

بحث و نتيجه­گيری: همبستگی مثبت و قوی ميان شاخص محيط بيمارستان و رضايت بيماران مشاهده شد که با برنامه­ريزی در جهت بهبود وضعيت بيمارستان مي­توان به افزايش رضايت بيماران اقدام نمود. همچنين همبستگی مثبت و قوی ميان رضايت بيماران و احساس سلامت وجود دارد که نقش بسزای کادر درمانی را در جلب رضايت و اعتماد بيماران نشان ميدهد. بنابراين مسئولين بيمارستان­ها بايستی نسبت به رفع نارضايتي­های موجود و بهبود کيفيت خدمات ارائه شده در بيمارستان­ها اقدام نمايند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی،بیمارستان،رضایت بیمار

عنوان انگلیسی Patients\' satisfaction in first rank Hospitals of Tehran University of Medical Sciences: A cross-sectional study in 2009
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Patients' needs should be acknowledged properly in order to enable hospitals to take responsibility for their expenses. In this study, patients' satisfaction is assessed in various fields which are key elements of hospitals assessment program.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, 120 consecutive patients which are randomly selected from Hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences (TUMS) were enrolled. A questionnaire was completed for their demographic, occupational, insurance status and their satisfaction of clinical services, nutrition, hospital environment and hospital facilities.

Results: The age range of participants were11 to 80 years old; 61.9% were females and 38.1% were males. Overall, 78.1% were satisfied in respect to hospitals general status while there were significant differences considering satisfaction in hospital environment and facilities, clinical services and nutrition among recruited hospitals.

Discussion and Conclusion: A strong correlation between the index of hospital environment and patients' satisfaction signifies further enhancements of hospital environment which could potentially increase patients' satisfaction. Also, the relationship between patients well being and satisfaction indicates health care staff role should be emphasized for patients' appreciation. Consequently, hospital administration should focus on current unsatisfied sections to improve health care quality.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment ، Hospital ، Patient's Satisfaction

نویسندگان مقاله 45212---45213---45214---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-102&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات