1390/10/11، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۱-۴۸

عنوان فارسی مطالعه مهارتهای ارتباطی مديران  از ديدگاه کارکنان در حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شيراز
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: از آنجا که کارآمدی مدير به داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب با کارمندان بستگی دارد، مطالعه حاضر به منظور تعيين مهارتهای ارتباطی مديران حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شيراز انجام شد.

روش بررسی: مطالعه از نوع توصيفی- تحليلی به صورت مقطعی بود و جامعه پژوهش آن 298 نفر از کارکنان معاونتهای پشتيبانی، پژوهشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجويی و درمان دانشگاه علوم پزشکی شيراز را شامل می‌شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه 21 سئوالی بود که در سه حيطه مهارت کلامی، گوش دادن مؤثر و بازخورد طراحی شد. نرم افزار مورد استفاده  spss بود .

يافته‌ها: ميانگين سنی پاسخگويان 7 ± 7/32 سال بود. اکثر پاسخگويان زن، ليسانس و شاغل در معاونت پشتيبانی بودند. اغلب پاسخگويان مهارت کلامی مدير بلافصل خود را خوب و مهارتهای گوش دادن مؤثر و بازخوردش را متوسط ارزيابی کردند. بالاترين نمره مهارتهای ارتباطی در حوزه معاونت دانشجويی و پايين‌ترين نمره در حوزه معاونت پژوهشی گزارش شد. با بالا رفتن سن(001/0p=)  و سابقه کاری کارمندان(001/0p=)، مهارت بازخورد مدير پايين‌تر ارزيابی شد. مهارت بازخورد مديران در سطوح مختلف تحصيلی اختلاف آماری معنی داری داشت(001/0p=).

نتيجه‌گيری: سطح متوسط مهارتهای ارتباطی گوش دادن مؤثر و بازخورد می‌تواند ناشی از عدم توجه کافی علمی و عملی مديران بر مسئله ارتباطات باشد. پيشنهاد می‌شود نوآموزی و بازآموزی مديران به منظور آشنايی با اهميت ارتباطات مؤثر و کاهش موانع ارتباطی در قالب کارگاههای آموزشی انجام شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای ارتباطی،مدیران،کارکنان،کلامی،گوش دادن مؤثر،بازخورد

عنوان انگلیسی Study Of Managers\' Communication Skills Based On The Staff\'s View In Shiraz University Of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: Since managers' efficiency depends on their communication skills suitable for their employees, this study was conducted to determine such skills among Shiraz University of Medical Sciences (SUMS) managers.

Materials and Methods: In this cross-sectional study, 298 SUMS employees working at different departments were selected through simple random sampling technique. The data-collection device was a 21-item questionnaire having 3 parts: verbal skill, effective listening, and feedback communication skills. The data were analyzed using SPSS software. Statistical tests employed included Pearson correlation, T-Test and ANOVA, and the level of significance was determined at 0.05.

Results: The respondents' mean age was 32.7 years. Most of them were female, had a bachelor's degree, and worked in logistics department. According to their judgment, their managers had good verbal and effective listening skills, but were average in their feedback. The highest score for communication skills was reported for the students' department and the lowest score for the research department. Older and more experienced employees evaluated their manager's feedback skill (p= 0.001) at a lower level. The statistical test indicated a significant relationship between feedback and level of education (p= 0.001).

Conclusion: It seems that the intermediate level of effective listening and feedback skills are due to the managers' lack of sufficient scientific and practical attention to the issue of communication. Therefore, it is recommended that educational workshops be held for managers to make them familiar with the importance of effective communication skills.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication Skills,Managers,Employees,Verbal,Effective Listening,Feedback

نویسندگان مقاله 45357---45358---45359---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-61&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات