1390/10/11، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی کيفيت خدمات ارائه شده در درمانگاههای سرپايی بر اساس الگوی سروکوآل در بيمارستان های شهر تهران
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ارائه خدمات برتر از طريق حفظ کيفيت بالا، پيش نياز موفقيت سازمان‌های خدماتی به شمار می‌رود. هدف از اين پژوهش، مطالعه کيفيت خدمات ارائه شده درمانگاه‌های سرپايی از ديد بيماران مراجعه کننده به بيمارستانهای مورد مطالعه شهر تهران با استفاده از الگوی سروکوآل(SERVQUAL) بوده است.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که به صورت توصيفی- مقطعی بر روی 242 بيمار سرپايی مراجعه کننده به بيمارستانهای مورد مطالعه شهر تهران در سال 1388 با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال(1988) که روايی و پايايی آن مورد تأييد بوده است، انجام گرفت. در پايان از آزمونt، آزمون  tزوجی و آزمون فريدمن با کمک نرم افزار(SPSS) به منظور تحليل داده­های جمع­آوری شده، استفاده شد.

يافته‌ها: نتايج نشان داد تفاوت معنی داری ميان ادراک و انتظار بيماران پيرامون ابعاد پنجگانه کيفيت خدمات(عوامل محسوس، قابليت اطمينان، تضمين، پاسخگويی و همدلی) در بيمارستان‌های مورد مطالعه وجود داشت. بيماران مراجعه کننده به درمانگاهها، بعد تضمين را با 41/4 امتياز مهم‌ترين و پاسخگويی کارکنان را با 21/2 امتياز به عنوان کم اهميت‌ترين بعد رتبه بندی نمودند.

نتيجه‌گيری: نتايج پژوهش حاکی از آن است که با بکارگيری الگوی سروکوآل، مديران بيمارستانها قادر به ارزيابی کيفيت خدمات از ديد بيماران به عنوان مهمترين مشتری سازمان شده و با برنامه­ريزی صحيح، اصلاح نابساماني­ها و نهايتاً بهبود کيفيت خدمات، ممکن خواهد شد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خدمات،سروکوال،بیماران سرپایی،بیمارستان

عنوان انگلیسی Assessment Of Health Care Services In Outpatient Clinics Based On SERVQUAL Model In Hospitals Of Tehran  
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim: The provision of high-quality services is considered as a prerequisite to the success of responsible organizations. Using SERVQUAL model, the present article seeks to delve into the quality of services provided in outpatient clinics as judged by patients in case-study hospitals throughout Tehran.

Materials and Methods: This is a cross-sectional descriptive research in which 242 subjects were studied at the outpatient clinics under investigation throughout Tehran using a standardized questionnaire named SERVQUAL (1988).

Results: The results of a t-test revealed a meaningful difference between the patients' perception and their expectation about 5 factors (tangible elements, reliability, assurance, accountability and collaboration) affecting the quality of services in clinics. The patients rated ‘assurance' as the most important factor (4.41) and ‘accountability' as the least important of the 5 factors (2.21).

Conclusion: The results indicate that the application of SERVQUAL model enables hospital managers to evaluate the quality of services as evaluated by patients as their most important clients and enhance the quality of such services through proper planning and removal of deficiencies.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Service Quality,SERVQUAL,Outpatients,Hospital

نویسندگان مقاله 45360---45361---45362---45363---

نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده hospital managment
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات